Paweł Kłopotowski, Emiter, Warszawa

Action w sierpniu 2004 r. zmienił zasady funkcjonowania serwisu. Procedury reklamacyjne prowadzone są wyłącznie za pośrednictwem i-serwisu. Wszystko wygląda bardzo ładnie, ale aby dostać się do modułu reklamacji, trzeba mieć kod PKU. Z kolei, żeby otrzymać kod PKU, trzeba podpisać specjalną umowę… i tu pojawia się problem. Ponieważ nie podpisaliśmy umowy, zostaliśmy pozbawieni możliwości reklamowania produktów kupionych w Actionie, co jest niezgodne z prawem (art. 577 §1 k.c. dotyczący gwarancji i art. 556 k.c. dotyczący rękojmi). Mogę jeszcze zrozumieć, że nowe ustalenia obowiązują w przypadku produktów sprzedawanych przez Action obecnie (nie podpiszesz – nie kupisz), ale nasze ostatnie zakupy u tego dystrybutora zostały dokonane 30.04.2004, kiedy obowiązywały inne zasady. A przecież prawo nie działa wstecz. Teraz nie zamierzamy już tam nic kupować.

Łamane są przepisy kodeksu cywilnego, prawa handlowego oraz obowiązującej umowy handlowej. Dlaczego Action zmienia zasady i stosuje je do podzespołów sprzedanych przed wprowadzeniem zmian? Nie można zmuszać nabywcy do podpisania umowy, aby mógł reklamować wadliwe produkty. Takie prawo przysługuje mu obligatoryjnie.

Odpowiedź wystosował zarząd Actionu

Uważamy, iż przywoływane w pytaniu okoliczności są niezgodne z rzeczywistością, a ich ocena (zwłaszcza prawna) całkowicie bezzasadna.

Action nie kwestionuje zasady swobody decydowania o zawieraniu umów i nigdy nie zmuszał Emitera do podpisania umowy umożliwiającej korzystanie z programu i-serwis. Wbrew twierdzeniom zawartym w wypowiedzi przedstawiciela firmy, Emiter został zawiadomiony o możliwości dostarczenia towaru do serwisu na poprzednio obowiązujących warunkach. Chcielibyśmy jednak podkreślić, że wprowadzone przez Action usprawnienia, w tym zwłaszcza 5-dniowy termin realizacji reklamacji, dotyczą wyłącznie tych podmiotów, które zawarły umowę i-serwis. To oczywiste, gdyż wykorzystanie formuły RMA umożliwia skrócenie procedury serwisowej. Mając powyższe na względzie oraz kierując się racjonalnymi kryteriami oceny, nie możemy zrozumieć pobudek działania Emitera. Przypadek tej firmy jest dosłownie jednostkowy. Analiza zagadnienia prowadzi zaś do wniosku, że Emiter nie jest zainteresowany skorzystaniem ze skróconego terminu realizacji usługi serwisowej, co być może nie zostanie dobrze odebrane przez jego kontrahentów. Dodać w tym miejscu należy, że doświadczenia Actionu w zakresie współpracy z Emiterem zdają się potwierdzać to przypuszczenie.

Chcielibyśmy uzyskać od Emitera wyjaśnienie, czy zdaniem firmy działania polegające na realizowaniu reklamacji przez nawet 120 dni były zgodne z przywoływanymi przez nich w zadanym pytaniu przepisami prawa?

Wobec powyższego za chybiony uznać należy także zarzut działania wstecz wprowadzonych zasad funkcjonowania serwisu. Oświadczenie Emitera, iż nie zamierza nic kupować w Actionie, także nie odpowiada rzeczywistości. Zgodnie z prawdą, to Action zaprzestał kontaktów handlowych z Emiterem i 'nie zamierza mu nic sprzedawać’. Action kształtuje bowiem swe stosunki prawne na podstawie zawieranych (dobrowolnie) umów z podmiotami, które w jego ocenie spełniają wymagania dotyczące długotrwałości i rzetelności współpracy handlowej, zwłaszcza prowadzonej z wykorzystaniem udzielanego przez Action kredytu kupieckiego.

Czytelnik anonimowy

Na rynku pojawiła się nowa drukarka Epson Photo R800, która ma aż 8 kolorów. W związku z tym mam pytania:

  1. Co to są kartridże Gloss Optimasser? Jaki tusz zawierają?
  2. Co daje zastosowanie nowych tuszów: blue, red, matt black i gloss optimaser? O ile zwiększa się paleta kolorów?

Odpowiada Marcin Gutkiewicz, Marketing Coordinator Branch Office Poland Epson

  1. Kartridże Gloss Optimasser zawierają tusz przezroczysty, który pokrywa powierzchnie niezadrukowane. Tworzy równą powierzchnię (i zabezpiecza ją) nawet na białych miejscach, gdzie tradycyjne drukarki nie nakładają żadnego koloru. Pozwala to uzyskać jednolitą poświatę (odbicie) na całym wydruku.
  2. Tusze niebieski i czerwony poszerzają znacznie spektrum barwne wydruków, umożliwiają również szybszy wydruk lepszych jakościowo zdjęć. Podobnie – czarny matowy, zwany również jasną czernią. Dodatkowe tusze pozwalają uzyskać płynne przejścia między odcieniami kolorów, lepsze stopniowanie szarości i innych barw.
    Tusze z serii UltraChrome, zastosowane w drukarce Epson Stylus Photo R800, to najlepszy jakościowo produkt w naszej ofercie. Ponieważ stworzone są na bazie pigmentu, trzeba pamiętać, że aby osiągnąć najlepszy efekt, należy używać właściwych rodzajów papieru.