Postępująca cyfryzacja dotyczy zarówno szkół, jak i uczelni i jest związana z lawinowym przyrostem danych. Dlatego gdy przygotowuje się strategię bezpieczeństwa danych, ważne jest, by zastosować mechanizmy, które nie dopuszczą do ich utraty. Oprócz tego należy sięgać po takie rozwiązania, aby w przypadku awarii możliwe było szybkie przywrócenie działania newralgicznych systemów, jak USOS na uczelniach czy elektroniczne dzienniki w szkole.

Z tego względu producenci rozwiązań do backupu stawiają na coś więcej niż tylko tworzenie kopii zapasowych i składowanie ich w wybranym repozytorium. Po pierwsze, liczy się pewność odtworzenia (funkcjonalność ta nosi różne nazwy, w zależności od producenta). System weryfikuje, czy kopia zapasowa została wykonana, a przede wszystkim czy w razie awarii zostanie przywrócony system operacyjny, aplikacja lub maszyna wirtualna w przypadku backupu środowisk wirtualnych.

Drugi czynnik to czas. Jeśli mamy pewność, że dane można odzyskać, należy sprawdzić, ile czasu potrzeba na przywrócenie pełnej gotowości systemu do normalnej pracy. Tu z pomocą przychodzi funkcja Instant Recovery, która umożliwia przywracanie danych bezpośrednio z plików backupu, bez konieczności uprzedniego kopiowania całości do środowiska produkcyjnego. Znacznie skraca to czas odtworzenia wszystkich funkcji, które dostępne są w ciągu kilku minut, a nie – jak kiedyś – godzin. Trzeci element to okres, do którego możemy się cofnąć. W wielu sytuacjach w ciągu kilku minut wykonywane są tysiące operacji. Dlatego ważne jest częste sporządzanie backupu, tak aby możliwy był powrót jak najbliżej punktu, w którym doszło do awarii. Określają to parametry: RTO (Recovery Time Objective) oraz RPO (Recovery Point Objective).

 

Dla branży edukacyjnej duże wyzwanie stanowi często backup znacznej liczby kont pocztowych należących do studentów, uczniów i kadry. Po pierwsze, konta te same w sobie zajmują określoną ilość miejsca. Po drugie, potrzebne jest miejsce do przechowywania backupów. Stąd duża rola na przykład globalnej deduplikacji, która gwarantuje oszczędność przestrzeni.

Kolejna ważna kwestia to wsparcie dla systemów pracy grupowej, np. najbardziej popularnego Microsoft Exchange. Trudno nie docenić możliwości przywracania pojedynczych elementów, skrzynek pocztowych, e-maili czy załączników. Istotna jest też możliwość szybkiego i łatwego ich wyszukiwania. Duża liczba użytkowników oznacza też znaczną liczbę kont w Active Directory – tutaj również ważne jest wsparcie odpowiednich agentów i możliwość przywracania poszczególnych elementów systemu.

Veracomp szeroko zajmuje się problematyką rozwiązań backupowych m.in. w edukacji. W marcu bieżącego roku dystrybutor uruchomił projekt „All of  backup – poznaj nowy wymiar ochrony Twoich danych”. W ramach tego przedsięwzięcia eksperci Veracompu oraz współpracujący z nim dostawcy rozwiązań do backupu dzielą się wiedzą i doświadczeniem w zakresie właściwej ochrony danych. Projekt zakłada realizację cyklu szkoleń, spotkań, konferencji, ciekawych artykułów i innych działań, które mają na celu pomoc – zarówno partnerom Veracompu, jak i klientom końcowym – w zrozumieniu tego, czym tak naprawdę jest profesjonalny backup. Specjaliści dystrybutora wiedzą, jak najlepiej dobrać rozwiązania do backupu dla firmy czy instytucji, w zależności od sektora, w którym działa.

Informacje dotyczące projektu

„All of backup” i związanych z nim rozwiązań

do zastosowania m.in. w edukacji

można znaleźć na stronie

www.backup.info.pl