Dane torują drogę do innowacji
W lutowej edycji konferencji Technology Live! wzięli udział czterej dostawcy: Keepit, Hammerspace, Nimbus Data oraz Own Company. Przedstawili kilka interesujących nowinek związanych z ochroną oraz przetwarzaniem danych.

Rośnie świadomość użytkowników SaaS na temat czyhających na nich zagrożeń.
W trakcie spotkania najwięcej czasu poświęcono ochronie danych z racji tego, że dwóch jego uczestników (Own Company oraz Keepit) specjalizuje się w rozwiązaniach do backupu aplikacji chmurowych. Większe doświadczenie, a przynajmniej staż rynkowy posiada Keepit. Ta duńska firma rozpoczęła świadczenie usług Backup as a Service już w 2007 r., a obecnie posiada 7,5 tys. klientów w 74 krajach. Usługa jest sprzedawana za pośrednictwem integratorów oraz dostawców zarządzanych usług bezpieczeństwa MSSP.
Duńczycy koncentrują się na ochronie ośmiu aplikacji SaaS (Microsoft 365, Google Workspace, Dynamics 365, Entra ID, Salesforce, Zendesk, Power Platform oraz Azure DevOps). Usługodawca koncentruje się na aplikacjach chmurowych, wychodząc z założenia, że w niezbyt odległej przyszłości oprogramowanie będzie dostarczane wyłącznie w tym modelu. Firma uważa, że przechowywanie kopii zapasowych w chmurach publicznych, takich jak AWS czy Microsoft Azure jest błędem. Zamiast tego oferuje klientom dostęp do własnych 16 centrów danych w różnych regionach świata oraz własne oprogramowanie do backupu.
Obecnie większość dostawców rozwiązań do tworzenia backupu w chmurze przechowuje kopie zapasowe w tej samej infrastrukturze publicznej, w której znajdują się podstawowe dane. To zdaniem Jakoba Ostergaarda, CTO Keepit, naraża usługobiorcę na różnego rodzaju zagrożenia, takie jak pożar i kradzież czy ataki ransomware. Według niego lepiej sprawdza się opcja „dziel i oddziel”, co oznacza, że najskuteczniejszym sposobem ochrony danych jest przechowywanie ich i zabezpieczanie z dala od środowiska produkcyjnego (Keepit przechowuje kopie zapasowe w dwóch lustrzanych lokalizacjach).
Duńczycy przywiązują przy tym dużą wagę do tzw. suwerenności danych, zapewniając użytkownikowi gwarancję, że jego dane nigdy nie będą przesyłane ani przenoszone poza jego region. Innym walorem usługi Keepit jest prostota i łatwość użytkownika, co potwierdzają oceny w różnego rodzaju rankingach i na forach internetowych wystawiane przez użytkowników. Konkurencyjne rozwiązania zazwyczaj wymagają długich szkoleń, zaś Keepit jest usługą typu plug and play i może być wdrożona w ciągu kilku minut.
Backup dla Salesforce’a
Amerykańska firma Own Company, założona w 2015 r., oferuje platformę do backupu aplikacji SaaS. Obecnie obsługuje 6,7 tys. klientów, a większość jej przychodów pochodzi od użytkowników oprogramowania Salesforce. Poza tym Own Company chroni dane organizacji korzystających z ServiceNow oraz Microsoft Dynamics 365. Kopie zapasowe są przechowywane w chmurach Microsoft Azure lub AWS Amazon.
– Na rynku jest dużo miejsca, ponieważ Salesforce ma ponad 200 tysięcy klientów. Zdajemy sobie sprawę, że nie jesteśmy jedynym dostawcą backupu dla aplikacji tego producenta, ale pomimo tego wciąż istnieje bardzo duża baza potencjalnych nabywców – tłumaczy Graham Russell, Market Intelligence Director w Own Company.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Forrestera, aż 82 proc. użytkowników Salesforce’a ma dostęp do wrażliwych danych, zaś 32 proc. z nich traci ponad 1 GB danych przynajmniej raz w miesiącu. Tym, co napawa optymizmem takich dostawców jak Own, jest rosnąca świadomość użytkowników SaaS na temat czyhających na nich zagrożeń, a także roli usługodawcy w zakresie ochrony danych. Jeszcze do niedawna większość firm podpisujących umowę na świadczenie usług SaaS była przekonana, że odpowiedzialność spoczywa na barkach dostawcy usługi. Jednak liczne przypadki utraty danych i związane z tym koszty (jednodniowy przestój powoduje przeciętnie stratę w wysokości 2,4 mln dol.) sprawiły, że użytkownicy SaaS zaczęli inwestować w rozwiązania do backupu.
Firma, oprócz rozwiązania do backupu zaprezentowała w Londynie Own Discovery – nową usługę umożliwiającą wnikliwą obserwację kopii zapasowych SaaS. Użytkownik zyskuje dostęp do wszystkich kopii zapasowych w formacie szeregów czasowych, dzięki czemu może analizować swoje historyczne dane SaaS w celu identyfikacji trendów i odkrywania ukrytych spostrzeżeń.
– Naszym celem zawsze było umożliwienie klientom ochrony ich danych. Jednak w dzisiejszym, wysoce konkurencyjnym środowisku, umiejętność wyciągania wniosków z przeszłości jest niezbędna, a dane historyczne stanowią strategiczną przewagę. I o to właśnie chodzi w Own Discovery, a więc o aktywowanie analityki, sztucznej inteligencji i przenośności danych – wyjaśnia Graham Russell.
Podobne artykuły
Wielkie zbiory danych dla sztucznej inteligencji
Infrastruktura IT coraz lepiej radzi z wielkim zbiorami danych, co jest zasługą nie tylko wydajnych procesorów GPU, ale również architektury opracowywanej przez dostawców pamięci masowych.
Wyścig w centrum danych i na brzegu sieci
Podczas niedawnej konferencji Technology Live! trzej dostawcy zaprezentowali rozwiązania pozwalające znacznie poprawić wydajność przetwarzania danych.
Dolina Krzemowa: systemy do zadań specjalnych
Dostawcy infrastruktury dla centrów danych muszą sprostać coraz wyższym oczekiwaniom klientów, a jednym z największych wyzwań jest zarządzanie i przetwarzane wielkich zbiorów danych.