Resort przygotował nowelizację rozporządzenia, które umożliwi przesyłanie e-dokumentów organom administracji publicznej poprzez portal ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej). Przypomnijmy, że według pomysłu MSWiA „zaufany profil” to konto na ePUAP, które należy do osoby o potwierdzonej tożsamości. Z takiego „zaufanego profilu” będzie można np. wysyłać urzędowe dokumenty do organów administracji bez certyfikowanego podpisu elektronicznego. „Zaufany profil” go zastąpi – zapowiada MSWiA. Dzięki temu według ministerstwa przyspieszy się obieg dokumentów w administracji – z korzyścią dla urzędów i petentów. 

Kilka dni temu resort ogłosił, że zamierza rozszerzyć zakres obowiązywania „zaufanego profilu” na ZUS. Elektroniczne dokumenty do ubezpieczalni bez e-podpisu będą mogły przesyłać osoby prywatne i mali przedsiębiorcy. Jeśli chcą korzystać z nowego systemu, muszą zarejestrować się na portalu ePUAP i złożyć wniosek o przyznanie „zaufanego profilu”. W ramach procedury trzeba osobiście zgłosić się w wybranym urzędzie (np. oddziale ZUS) w celu potwierdzenia tożsamości przez urzędnika.
‚Zaufany profil’ będzie bezpłatny, przyznawany na 2 lata.