Wojna będzie „prawdziwym testem” dla rynku smartfonów w Europie
Dostawy smartfonów w Europie w I kw. br. spadły o 3,5 proc. Na razie niewiele, ale II poł. roku pokaże prawdziwą kondycję rynku.
Poprawa współpracy w poszczególnych kanałach sprzedaży będzie kluczowa dla producentów w nadchodzących kwartałach – twierdzi analityk.
Dostawy smartfonów w Europie spadły o 10 proc. r/r w I kw. 2022 r., osiągając 41,7 mln szt. Jednak jest to głównie skutek wojennego załamania rynku w Rosji (-31 proc.) i na Ukrainie (-51 proc.) – według Canalys.
Z pominięciem tych krajów w I kw. 2022 r. dołek był 3,5-procentowy.
Analityk Canalys uważa, że niewielki spadek wskazuje nadal na siłę popytu, ale w drugiej poł. 2022 r. i w 2023 r. może być gorzej.
Wojna, inflacja, spadek zaufania konsumentów
„Trwająca wojna doprowadziła inflację do rekordowego poziomu, zaufanie konsumentów spada. Prawdziwy test dla rynku smartfonów nadejdzie w ciągu najbliższych dwóch kwartałów, kiedy ekonomiczny wpływ wojny zacznie być naprawdę odczuwalny” – komentuje analityk Canalys, Runar Bjørhovde.
Samsung rozpoczął 2022 rok na pierwszym miejscu
Koreański koncern okazał się liderem w I kw. br., z 35 proc. udziałem w rynku, ponieważ podaż modeli z niższej i średniej półki zaczęła się poprawiać. Apple zajął drugie miejsce dzięki popytowi na iPhone’a 13.
Kolejne miejsca zajęły chińskie marki: Xiaomi, Realme i Oppo.
Największy wzrost w pierwszej piątce osiągnęło Realme (+177 proc.).
Sprzedaż w detalu pomogła wynikom
Jak twierdzi analityk, ograniczenia podaży i zróżnicowany popyt w zależności od rynku umożliwiły nowym markom wybicie się i zwiększenie udziałów. W przypadku Realme i Vivo owoce przyniosła koncentracja na pośrednich kanałach sprzedaży detalicznej i e-commerce.
Producenci mają wyjątkową szansę, by zbudować relacje z partnerami
„Ponieważ branża stoi w obliczu wielu zagrożeń, zarówno po stronie podaży, jak i popytu, poprawa współpracy w poszczególnych kanałach sprzedaży będzie kluczowa dla producentów w nadchodzących kwartałach. Dostawcy mają wyjątkową okazję pomóc zróżnicować oferty swoich partnerów i zbudować silniejsze długoterminowe relacje” – twierdzi analityk Canalys Ayush Shastry.
Podobne aktualności
Dostawy smartfonów GenAI wzrosną czterokrotnie do 2027 r.
Sztuczna inteligencja stanie się niezbędną funkcją w smartfonach ze średniej i wyższej półki od 2025 r. - według prognozy.
Rok 2024 dobrze rozpoczął się na rynku PC
"W nadchodzących kwartałach rynek będzie rósł w siłę" - taką dobrą wiadomość dla branży ma analityk.
Samsung 10-krotnie zwiększył zysk
Poprawa koniunktury na rynku DRAM i NAND podbiła zyski koncernu.