UOKiK: klauzule niebezpieczne dla e-sklepów
W lutym według Trusted Shops UOKiK powiększył rejestr zabronionych klauzul o 120 pozycji. Właściciele e-sklepów muszą uważać na zapisy dotyczące reklamacji i rozstrzygania sporów przed sądem.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za niedopuszczalne uznał niektóre paragrafy w regulaminach e-sklepów, odnoszące się do zwrotu towaru w razie reklamacji. Stwierdził np., że klientowi nie można narzucać płatności za przesyłkę z odsyłanym towarem. Zabroniona formuła brzmi: „Koszty przesyłki reklamowanego towaru do firmy ponosi klient. Dotyczy to działania sklepu internetowego, jak również przesyłek zamawianych inną drogą: przez telefon, maila, faxem, itd.” (numer 2847 w rejestrze). Inny kwestionowany zapis dotyczy terminu zgłoszenia reklamacji. Według UOKiK przedsiębiorca nie ma również prawa wskazywać w regulaminie e-sklepu sądu właściwego do rozstrzygania sporów (tej sprawy dotyczy kilkanaście nowych niedozwolonych klauzul, zwrócono na nią uwagę nie po raz pierwszy).
Więcej nowych klauzul niedozwolonych dotyczących e-sklepów można znaleźć na stronie Trusted Shops.
Pełny wykaz znajduje się pod adresem http://www.uokik.gov.pl/rejestr_klauzul_niedozwolonych2.php.
Za stosowanie w regulaminie niedozwolonych zapisów, naruszających prawa konsumenta, właścicielowi e-sklepu grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznego przychodu.
Podobne aktualności
31 mln zł kary dla Amazona od UOKiK
Prezes UOKiK nałożył karę na Amazona za wprowadzanie konsumentów w błąd. Nieprawdziwe informacje o dostępności produktów i terminach dostaw – to kwestionowane praktyki.
Zarzuty UOKiK wobec Vectry
Operator podwyższał klientom opłaty abonamentowe powołując się na wskaźnik inflacji.
Dahua odwoła się od decyzji UOKiK
"Nie zgadzamy się z oceną postępowania" - oświadczyła spółka.