Przychody ze sprzedaży nośników SSD dla przedsiębiorstw w II kw. 2022 r. wzrosły o 31 proc. wobec I kw. 2021 r. i wyniosły 7,3 mld dol. – według TrendForce

Według analityków poprawa dostępności materiałów, a także gwałtowny wzrost popytu na SSD w hiperskalowanych centrach danych USA oraz w przedsiębiorstwach tak znacząco poprawiły wynik.

Dodatkowo incydent powodujący zanieczyszczenie materiałów w japońskich fabrykach NAND Flash Kioxii w I kw. 2022 r. skłonił klientów do zwiększenia zamówień w obawie przed niedostateczną podażą w przyszłości. Jak wówczas szacowano, szkody objęły 13 proc. kwartalnej produkcji.

Nie sprawdził się natomiast scenariusz wzrostu cen wskutek incydentu. Z powodu nadpodaży NAND ceny nośników SSD dla przedsiębiorstw w III kw. 2022 r. spadną o 5 – 10 proc. wobec II kw. 2022 r. – przewidywało w lipcu br. TrendForce.

SSD potrzebne do serwerów

Jak stwierdzają analitycy, producenci traktują priorytetowo zaspokajanie potrzeb klientów serwerowych, ze względu na wysokie ceny dysków SSD dla przedsiębiorstw.

Liderem rynku jest Samsung, który zwiększył przychody z dysków SSD dla przedsiębiorstw do 3,26 mld dol., dzięki odzyskaniu zamówień na te nośniki, podczas gdy spadał popyt na dyski konsumenckie. Zdaniem analityków Samsung wydaje się natomiast odczuwać presję kosztową, zwłaszcza odkąd chińska firma YMTC wypuściła nośnik SSD PCIe 4.0 dla przedsiębiorstw. Następcą obecnego 128-warstwowego dysku SSD Samsunga jest 236-warstwowy.

Problem w fabryce pomógł sprzedaży

Zdaniem analityków incydent w fabryce Kioxi to także jeden z powodów, dlaczego przychody WDC z SSD dla przedsiębiorstw w II kw. 2022 r. podwoiły się wobec I kw. 2022 r. Klienci uzupełniali zapasy z wyprzedzeniem, aby uniknąć niepewności związanej z niedoborami dostaw. Ten sam czynnik pomógł znacznie zwiększyć przychody Kioxii w II kw. 2022 r. – uważa TrendForce.