Smartfony: opóźnione premiery, długie dostawy, za małe zapasy
Klienci kupili o 7 proc. mniej smartfonów niż w ub.r. Ale nie jest to skutek słabego popytu.
Opóźnienia w dostawach zakłóciły równowagę podaży i popytu na rynku, a klienci mieli mniejszy wybór sprzętu.
Gartner ustalił, że globalna sprzedaż smartfonów spadła o 6,8 proc. w III kw. 2021 r. Są to dane o sprzedaży do klientów końcowych.
Jak twierdzą analitycy, niedobory komponentów zakłóciły harmonogramy produkcji, przez co spadły zapasy i dostępność urządzeń. W efekcie nabywcy kupili mniej sprzętu, choć zapotrzebowanie jest spore.
„Pomimo dużego popytu wśród konsumentów, sprzedaż smartfonów spadła z powodu opóźnionych premier produktów, dłuższego harmonogramu dostaw i niewystarczających zapasów w kanale sprzedaży” – twierdzi Anshul Gupta, dyrektor ds. badań w Gartnerze.
Smartfony premium z mniejszymi problemami
Produkcja opóźnia się ze względu na niedostatek takich podzespołów, jak układy scalone do zarządzania częstotliwością radiową i zasilaniem.
Ograniczenia w dostawach wpłynęły w większym stopniu na harmonogram produkcji modeli podstawowych niż premium. Co istotne, sprzedaż sprzętu z najwyższej półki nadal rosła, mimo że ogólnie zakupy smartfonów przez klientów końcowych spadły w minionym kwartale.
Apple przeskoczyło Xiaomi
Samsung utrzymał przewagę nad rywalami, Apple odzyskało drugie miejsce na światowym rynku, a Xiaomi wróciło na trzecią pozycję.
Samsung osiągnął wzrost sprzedaży smartfonów premium.
Apple w dalszym ciągu odnotowuje duży popyt na iPhone’y, co zdaniem analityków wynika z atrakcyjnych aktualizacji i zapotrzebowania związanego z 5G.
Xiaomi pomogła strategia oparta na kanale sprzedaży online m.in. w Europie i współpraca z dostawcami usług komunikacyjnych (CSP) w tym regionie.
Vivo odnotowało najwyższy wzrost rok do roku (blisko 21 proc.) wśród pięciu największych marek. Firma wprowadziła kilkanaście nowych modeli w jednym kwartale, aby uzyskać przewagę wchodząc na nowe rynki, w tym w Europie. Do swojej strategii włączyła też detalistów offline i sklepy specjalistyczne.
Najwięksi dostawcy smartfonów w III kw. 2021 r.
Producent | Sprzedaż w III kw. 2021 r. (mln szt.) | Udział w rynku (%) |
Samsung | 69 | 20,2 |
Apple | 48,46 | 14,2 |
Xiaomi | 44,48 | 13 |
Vivo | 36,01 | 10,5 |
Oppo | 33,62 | 9,8 |
Inni | 110,7 | 32,3 |
W sumie | 342,3 | 100 |
Podobne aktualności
Dostawy smartfonów GenAI wzrosną czterokrotnie do 2027 r.
Sztuczna inteligencja stanie się niezbędną funkcją w smartfonach ze średniej i wyższej półki od 2025 r. - według prognozy.
Samsung 10-krotnie zwiększył zysk
Poprawa koniunktury na rynku DRAM i NAND podbiła zyski koncernu.
Rynek smartfonów osiągnął już dno i odbije
Modele premium i budżetowe powinny lepiej się sprzedawać w br.