Słabo z cyfryzacją polskich małych firm
Technologie cyfrowe w mikro i małych firmach to nadal niewykorzystana szansa na rozwój - stwierdza raport Pekao.
"Polska znajduje się w ogonie państw członkowskich UE pod względem ucyfrowienia MŚP" – stwierdza raport banku Pekao. Wynika z niego, że poziom wykorzystania technologii cyfrowych przez polskie firmy mikro (do 9 pracowników) i małe (10-45 osób) jest bardzo niski. Np. nasz kraj zajmuje 25. miejsce w zakresie Wdrażania Technologii Cyfrowych (Integration of Digital Technology).
"Nowe rozwiązania technologiczne, które nie tylko usprawniają komunikację i zarządzanie w przedsiębiorstwach, ale również np. pozwalają wykorzystywać analizę danych do budowania nowych lub ulepszonych produktów i usług, mają ogromny potencjał, by ułatwiać prowadzenie działalności gospodarczej mikro i małych firm." – stwierdza analiza.
Liczby pokazują, jak dużo jest jeszcze do zrobienia.
Mianowicie według raportu 9 proc. polskich firm mikro i małych wytwarza produkty lub usługi cyfrowe.
Większość przedsiębiorstw nie wykorzystuje zaawansowanych rozwiązań do usprawnienia procesów biznesowych.
Jedynie 19 proc. deklaruje, że korzysta z chmury do przechowywania danych lub usług SaaS.
Zaledwie 3 proc. polskich MŚP używa zaawansowanych usług chmury obliczeniowej, tzn. oprogramowania do księgowości, programów do zarządzania relacjami z klientami czy mocy obliczeniowej.
Dla porównania w „starej” Unii Europejskiej ten odsetek wynosi 15 proc., a wśród nowych państw członkowskich – 8 proc.
Polskie firmy mikro i małe rzadko sięgają po analizy Big Data. Tylko 15 proc. z nich zbiera i analizuje informacje o klientach wykorzystując technologie cyfrowe w celu zwiększenia sprzedaży towarów lub usług.
Stosunkowo niewielu drobnych przedsiębiorców korzysta z rozwiązań wspomagających zarządzanie firmą (37 proc.).
Jedynie jedna czwarta (25 proc.) pytanych przedsiębiorstw prowadzi sprzedaż internetową. Ponad połowa wykorzystuje do tego zamówienia przez e-mail, a 14 proc. – przez aplikacje mobilne.
Zaledwie 5 proc. prowadzi sprzedaż towarów i usług online za granicą.
Mniejszość badanych (41 proc.) ma profil w mediach społecznościowych, a 36 proc. korzysta z pozycjowania stron www. Prawie co trzecie przedsiębiorstwo (29 proc.) wciąż wysyła oferty e-mailem.
Badanie w formie ankiety przeprowadzono we wrześniu i październiku 2017 r. Uczestniczyło w nim 6,2 tys. właścicieli mikrofirm i 671 małych firm.
Podobne aktualności
Krakowska firma IT pozwała bank o zapłatę ok. 44 mln zł
Sprawa dotyczy kontraktu wdrożeniowego zawartego 5 lat temu.
Komputronik ma ostatnie porozumienie z bankiem
To już komplet. Poznańska spółka uzgodniła wszystkie planowane porozumienia restrukturyzacyjne.