Marcin Olszewski, prezes polskiego oddziału Fujitsu, witając zebranych przypomniał, że reprezentuje firmę, która istnieje już na rynku 80 lat. Na każdym etapie działalności starała się i stara nadal dostarczyć swoim klientom innowacyjne produkty. Obecnie realizuje długoterminową strategię Human Centric Innovation. Przybliżył ją – szczególnie tym słuchaczom, którzy po raz pierwszy mieli do czynienia z filozofią Fujitsu – gość specjalny konferencji dr Joseph Reger, główny dyrektor ds. technologii regionu EMEIA w strukturach producenta. Uczestnicy spotkania dowiedzieli się, co Fujitsu rozumie przez cyfrową transformację przedsiębiorstw i jaką wartość dla biznesu i dalej – dla społeczności ma dobrze wdrożony ekosystem cyfrowy, dostosowany do hiperpołączonego świata, w którym z jednej strony nastąpiła eksplozja danych cyfrowych, z drugiej, dzięki Internetowi Rzeczy, chmurze i specjalistycznemu oprogramowaniu rosną możliwości ich zbierania, przechowywania, szybkiej analizy. 

W tym roku uczestnicy konferencji poza teorią opisującą innowacje ukierunkowane na człowieka, mieli okazję poznać praktyczne realizacje jej założeń. Prezentowane były na wystawie towarzyszącej spotkaniu. Na przykład Connected Cows –  system detekcji płodności krów, wyznaczanej na podstawie aktywności ruchowej zwierząt. Działa w oparciu o krokomierze przymocowane do zwierzęcych kończyn i podłączony do internetu odbiornik zbierający dane z krokomierzy. Dane są przechowywane i analizowane w chmurze, a hodowca otrzymuje wyniki analiz np. za pomocą sma-a, e-maila. Ma też do nich dostęp na bieżąco przez dedykowaną stronę internetową. Strategiczne znaczenie pełni tu chmura i oprogramowanie – opracowane przez Fujitsu. System testowano już w Polsce we współpracy z Instytutem Zootechniki, jego skuteczność oceniono wówczas na 98 proc. W Europie projekty pilotażowe działają w Rumunii, Finlandii i Turcji. 

Co sprzyja innowacjom?

Pytanie, czy w Polce jest klimat na wdrażania innowacji opartych na technologiach, padło podczas prezentacji Pawła Bochniarza, prezesa Fundacji Przedsiębiorczości Technologicznej, pomagającą przedsiębiorcom technologicznym rozwijać ich pomysły. Specjalista zwracał uwagę na to, że Polsce, potrzebny jest >>hiperinnowacyjny napęd<<, który pozwoli nam uniknąć pułapki średniego rozwoju. To, czy ów napęd się wytworzy, zależy od trzech czynników: współpracy nauki i biznesu (na tym polu wiele jest jeszcze do zrobienia), większych inwestycji w badania (w ocenie Pawła Bochniarza mamy bazę specjalistów, dzięki którym mogą postawać innowacje) i poniesienia liczby technologicznych start-upów. Innowacyjne rozwiązania związane z Big data, IoT, nakierowane na podniesienie produktywności według prezesa FPT mogą zrewolucjonizować ważne obszary polskiej gospodarki, które obecnie nie rozwijają się najlepiej. Mowa np.  o sektorze przemysłowym, energetyce, rolnictwie pozostającymi daleko w tyle za krajami Europy Zachodniej. Handel został przywołany przez specjalistę jako sektor, który rozwija się u nas najlepiej, praktycznie bez różnicy w porównaniu z Zachodem. 

Partnerzy chcą się szkolić

Fujitsu planuje zwiększenie liczby szkoleń inżynierskich dla partnerów. Ci coraz częściej sami dochodzą do wniosku, że potrzebują szerszych kompetencji (czego z kolei wymagają od nich klienci) i otwierają się na sprzedaż rozwiązań oraz poznanie w większym niż dotychczas stopniu technologii Fujitsu. Według specjalistów producenta takie podejście wykazuje sporo mniejszych firm. 

W listopadzie 2015 roku, podczas konferencji w Monachium, vendor  poinformował o wprowadzeniu nowej nagrody – The Select Global Innovation Award. Jest ona  przyznawana partnerom, którzy projektując rozwiązania technologiczne na wysokim poziomie dla swoich klientów, realizują jednocześnie ideę Human Centric Innovation. Pod koniec zeszłego roku otrzymały ją trzy firmy – z Włoch, Niemiec i Grecji. Być może zainteresowanie partnerów szkoleniami i w ich rezultacie bardziej zaawansowanymi systemami Fujitsu zaowocuje za jakiś czas przyznaniem tego prestiżowego wyróżnienia polskiemu integratorowi?