W II kw. 2021 r. sprzedaż komputerów wzrosła na świecie o 13 proc. rok do roku, osiągając 82,3 mln szt. – twierdzi Canalys.

Firmy śmielej wydają pieniądze

Popyt pozostaje duży, ale – co istotne – zmienia się jego struktura. Zakupy ciągnie w górę przede wszystkim segment komercyjny. Wywołana pandemią potrzeba posiadania komputerów przez konsumentów po ponad roku szaleńczych zakupów zaczyna słabnąć – twierdzą analitycy.

Komponenty: idzie ku lepszemu
Problemy z dostawami komponentów pozostają problemem dla branży, ale widać już światło w tunelu – zmniejsza się zakres niedoborów, jak i zaległości w dostawach.

Desktopy wreszcie wyszły na plus

Za dobrymi wynikami całego rynku stoi przede wszystkim sprzedaż notebooków i mobilnych stacji roboczych, która w II kw. 2021 r. wzrosła o 15 proc. rok do roku, osiągając 66,7 mln szt.

Jednakże, co ważne, stacjonarne PC w końcu wyszły z dołka. Sprzedaż zwiększyła się po raz pierwszy od IV kw. 2019 r., o 6 proc. r/r, do 15,6 mln sztuk. To kolejny sygnał rosnącego popytu w przedsiębiorstwach i instytucjach publicznych.

Piątka największych zrobiła się jeszcze większa

Wszystkim pięciu czołowym producentom udało się utrzymać wzrost sprzedaży w II kw. 2021 r.

Lenovo zwiększyło swoją przewagę nad HP, osiągając imponujący wzrost na poziomie 14,7 proc. r/r i trzeci kwartał z rzędu dostarczając na rynek ponad 20 mln komputerów.

HP zajęło drugie miejsce (rok wcześniej było numerem 1), z najmniejszym wzrostem w pierwszej piątce, o zaledwie 2,8 proc. To skutek spowolnienia w regionie EMEA i Japonii.

Dell odnotował solidną poprawę o 16,5 proc. Firmie sprzyja ożywienie w sektorze komercyjnym.

Apple i Acer zamknęły pierwszą piątkę z dwucyfrowym wzrostem, dostarczając odpowiednio 6,4 mln i 6,0 mln szt.

Najwięksi producenci PC w II kw. 2021 r.

 II kw. 2021 r.II kw. 2021 r.II kw. 2020 r.II kw. 2020 r.Wzrost
Producentdostawy (mln szt.)Udział w rynkudostawy (mln szt.)Udział w rynkurok do roku
Lenovo 20,00424,3% 17,43423,9%14,7%
HP 18,59422,6% 18,08224,8%2,8%
Dell 13,97617,0% 11,99416,4%16,5%
Apple 6,4127,8% 5,3517,3%19,8%
Acer 6,0277,3% 4,9846,8%20,9%
Inni 17,31421,0% 15,13820,7%14,4%
W sumie 82,327100,0% 72,983100,0%12,8%
Źródło: Canalys

„Rynek komputerów osobistych nie mógł być w lepszej sytuacji” — twierdzi Rushabh Doshi, dyrektor ds. badań w Canalys. – „Spowolnienie popytu konsumpcyjnego, wynikające z nadrobienia zaległości i większego nasycenia rynku, zostało zrównoważone przez rosnący popyt komercyjny, ponieważ rynki na całym świecie wracają do normalności” – uważa ekspert.

Aktualizacja zapewni popyt

Dostawcy komputerów mają teraz zasadniczo dwie możliwości sprzedaży: do nowych użytkowników PC oraz osób dokonujących aktualizacji – zaznacza dyrektor.

Jego zdaniem, ponieważ baza urządzeń mocno się rozrosła w ubiegłym roku, aktualizacja zapewnia spore możliwości sprzedaży w długim terminie.

Producenci i partnerzy skorzystają
„Nie zapominajmy, że obecnie obserwujemy niektóre z najbardziej ekscytujących innowacji w zakresie platform. Apple z aktualizacjami ARM i macOS, Microsoft z Windows 11 i Google z Chrome OS są gotowi uczynić komputery kolejnym polem bitwy, z którego mogą skorzystać producenci i ich partnerzy” – twierdzi dyrektor Canalys.