Asbis na polskim rynku odnotował kolejny kwartał silnego wzrostu. W III kw. 2023 r. przychody dystrybutora liczone w USD wzrosły o 43 proc. rok do roku, do 27,632 mln dol. wobec 19,272 mln dol. rok wcześniej. To najwyższa dynamika wśród wszystkich krajów, w których sprzedaje Asbis Enterprises (ok. 60 rynków).

W przeliczeniu na PLN skala wzrostu w III kw. br. nie jest już jednak tak duża i wyniosła +25 proc. r/r (114,9 mln zł vs. 92 mln zł przed rokiem). co wynika z tego, że dolar w ub.r. był znacznie droższy niż obecnie (1 USD=4,1589 PLN w III kw. br. vs. 1 USD=4,7753 PLN w III kw. ub.r.).

343,7 mln zł sprzedaży po 3 kwartałach 2023 r.

Tym niemniej po 3 kwartałach 2023 r. Polska awansowała w rankingu krajów o największych przychodach w Grupie Asbis, z 8 na 7 miejsce. Mianowicie w kw. I-III 2023 r. dystrybutor na polskim rynku wypracował 81,2 mln dol. obrotów, o 38 proc. więcej niż przed rokiem (59,1 mln dol.).

W PLN wzrost rok do roku po 3 kwartałach 2023 r. wyniósł 31 proc., do 343,7 mln zł wobec 262,3 mln zł po 3 kwartałach 2022 r.

Wzrost w Polsce wynika głównie ze sprzedaży komponentów, takich jak procesory, karty graficzne i dyski SSD, a także w znacznej części z towarów konsumenckich, w efekcie większej sprzedaży jednej z marek audio.

Struktura przychodów Asbis Enterprises
Top 10 krajów w I-III kw. 2023 r. vs. I-III kw. 2022 r. (w mln USD)

Globalnie Asbis Enterpises w III kw. 2023 r. poprawił przychody o 10,5 proc. r/r, do 771,8 mln dol. Marża zysku brutto wyniosła 7,99 proc. vs. z 8,01 proc. w III kw. 2022 r. Zysk netto wzrósł o 10,6 proc, do 22,2 mln dol.

Był to najlepszy trzeci kwartał w historii Asbisu, zarówno pod względem przychodów, jak i rentowności netto.

Największe obroty firma osiąga na smartfonach (ok. 38 proc. udziału w przychodach w III kw. 2023 r.), głównie na iPhone’ach.