Już 75 proc. respondentów uznało „cyfrowe doświadczenia pracowników” (digital employee experience — DEX) za wyższy lub najwyższy priorytet od początku pandemii – według raportu VMware.

Większości (80 proc.) chodzi o zwiększenie w ten sposób produktywności w firmie, a 75 proc. liczy, że pomoże to zatrzymać specjalistów.

Jak tłumaczy VMware, DEX polega na zrozumieniu, w jaki sposób pracownicy korzystają z rozwiązań cyfrowych w miejscu pracy i jak się z tym czują, a następnie podjęcie działań w celu poprawy tych doświadczeń.

Stały się one szczególnie ważne w czasach „wielkiej rezygnacji”, czyli sporej rotacji fachowców. Męki przy korzystaniu z rozwiązań cyfrowych mogą skutecznie zniechęcić człowieka do firmy.

DEX składa się z 4 komponentów: poprawnych doświadczeń użytkowników, ich mierzenia, analizy i ewentualnej naprawy.

Lepsze doświadczenia inwestycją w firmę

Tym samym poprawa doświadczenia pracowników to inwestycja w efektywność całej organizacji, ponieważ pozwala zespołom (także IT) lepiej wykonywać swoją pracę.

„Poprawa cyfrowego doświadczenia pracowników ma kluczowe znaczenie dla firm, które chcą utrzymać produktywność i zaangażowanie swojej kadry. Jest to niezwykle istotne przy modelach hybrydowych czy zdalnych” – twierdzi Agata Dokurno, Senior Channel Manager w VMware.  

Na razie jest słabo z tym DEX. Ale chcą sporo inwestować

Wygląda na to, że firmy gotowe są jeszcze sporo wydać na poprawę doświadczeń pracowników.

Tylko 25 proc. respondentów przyznaje, że posiada obecnie kompleksowe rozwiązania DEX. Jednak ponad połowa (prawie 60 proc.) twierdzi, że planuje wdrożyć takie funkcjonalności w ciągu 2 lat.

Nawet 25 proc. budżetu IT pójdzie na DEX

84 proc. respondentów deklaruje, że ich środki na narzędzia DEX wzrosną i będą stanowić do 11-25 proc. całkowitego budżetu IT w ciągu najbliższych 3 lat. To pokazuje, jak istotne dla firm jest znalezienie rozwiązania, które będzie wspierać pracę całej załogi.

Obecnie 2/3 respondentów korzysta z usług co najmniej trzech dostawców narzędzi DEX. Zdaniem ekspertów poleganie na wielu podwykonawcach może potęgować wyzwania, utrudniając analizę problemów i zwrotu z inwestycji.

Kłopot z efektywną inwestycją

Firmy stoją przed wyzwaniem, jak przełożyć inwestycje DEX na wymierne efekty biznesowe – często dlatego, że nie otrzymują wystarczających danych, z uwagi różne możliwości dotyczące sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Największym problemem w zarządzaniu DEX są wysokie koszty (70 proc. wskazań).

Chcą wszystkiego w jednym

Firmy zdają sobie sprawę z komplikacji związanych z łączeniem różnych narzędzi, bo dwóm na trzech respondentów zależy na kompleksowych rozwiązaniach, które obejmują dostarczanie, monitorowanie, analizę i ewentualną naprawę.

—————————-

Dane zaczerpnięto z raportu „Optimizing Digital Employee Experience for Anywhere Work„. W badaniu Forrestera dla VMware wzięło udział 537 decydentów IT i mających wpływ na decyzje.