W III kw. 2023 r. (II kw. finansowy 2023/24) przychody Lenovo spadły o 16 proc. r/r, do 14,4 mld dol. Zysk netto wyniósł 273 mln dol. (non HKFRS), o ponad 50 proc. mniej wobec ub.r.

Marża zysku brutto wzrosła do 17,5 proc., co oznacza rekordowy poziom w III kwartale.
Przychody z działalności niezwiązanej z PC stanowiły już 40 proc. przychodów grupy (wzrost o 3 punkty rok do roku).

Spadek przychodów firmy w III kw. br. spowodowały dwucyfrowe spadki sprzedaży w biznesie data center i urządzeń klienckich, co zniwelowało dwucyfrowy wzrost obrotów z rozwiązań i usług. Producent wierzy jednak, że popyt związany z AI będzie napędzać wzrost i rentowność w dłuższej perspektywie, zarówno w segmencie infrastruktury IT, jak i urządzeń końcowych.

„W zeszłym kwartale pomimo wyzwań makro, zaobserwowaliśmy wyraźne oznaki ożywienia w całym sektorze technologicznym” – zapewnia prezes i dyrektor generalny Lenovo, Yuanqing Yang.

Liczy na rozwój AI. Zapowiada, iż firma zamierza „umożliwić hybrydowe zastosowania sztucznej inteligencji dla każdego przedsiębiorstwa i każdej osoby”. Lenovo w tym roku ogłosiło 1 mld dol. inwestycji w produkty i usługi związane ze sztuczną inteligencją.

Wybrane wyniki finansowe Lenovo

 III kw. 2023 r. (II kw. finansowy 23/24)
mln dol.
III kw. 2022 r. (II kw. finansowy 22/23)
mln dol.
Zmiana   
Przychody14 41017 090(-16%) 
Zysk przed opodatkowaniem358710(-50%) 
Zysk netto (przypisany akcjonariuszom)249541(-54%) 
Zysk netto (przypisany akcjonariuszom– non-HKFRS)273591(-54%) 
 
Zysk na akcję (US cents)2,094,54(-2,45) 

Nowe PC AI od Lenovo w 2024 roku

Grupa Intelligent Devices (IDG), do której należą m.in. komputery, monitory i smartfony, odnotowała spadek przychodów o 22 proc. r/r, do 11,5 mld dol., a zysku operacyjnego o 27 proc., do 847 mln dol. (7,4 proc. marży).

Obroty marki cierpią z powodu nadwyżki zapasów PC, które partnerzy zgromadzili na początku tego roku. Według Lenovo są już jednak oznaki ożywienia. Firma spodziewa się, że w dłuższej perspektywie rynek PC utrzyma się na poziomie wyższym niż przed pandemią. Na ten optymizm wpływa pojawienie się komputerów z funkcjami sztucznej inteligencji.

Ma to znaczenie dla klientów korporacyjnych, ponieważ zwiększone wykorzystanie PC ze sztuczną inteligencją zoptymalizuje doświadczenie pracowników i podniesie produktywność na wiele sposobów” – przekonuje koncern.

Lenovo zapowiada wprowadzenie na rynek PC AI w 2024 roku.

Infrastruktura: „korekta w całej branży”

Infrastructure Solutions Group (ISG) odnotowała spadek przychodów (r/r) o 17 proc., do 2 mld dol., co firma wyjaśnia „korektą wydatków na IT w całej branży w sektorze infrastruktury” pod wpływem problemów makroekonomicznych, spowolnienia gospodarczego i migracji platform.

Tym niemniej tu również są oznaki stabilizacji popytu. Pamięci masowe osiągnęły rekordowe obroty, a Lenovo stało dostawcą storage’u nr 3 na świecie. Urósł segment HPC i urządzeń brzegowych. W dłuższej perspektywie także w ISG Lenovo postrzega sztuczną inteligencję jako „główny katalizator wzrostu”.

Firma spodziewa się, że rozwój hybrydowej sztucznej inteligencji będzie napędzał wzrost i dywersyfikację całego rynku infrastruktury ICT.

Firmy więcej wydają na usługi zarządzane i projektowe

Solutions and Services Group (SSG) w III kw. br. osiągnęła 1,9 mld dol. przychodów i 20 proc. marży operacyjnej (ok. 380 mln dol. zysku).

Profity przyniosły głównie usługi wsparcia i oprogramowanie. Widać ponadto rosnący popyt na usługi zarządzane oraz związane z projektami i rozwiązaniami, które łącznie przyniosły już 56 proc. przychodów SSG (czyli ponad 1 mld USD w kwartale), co oznacza wzrost o 3 pkt proc. r/r.

Lenovo widzi możliwości rozwoju biznesu SSG w rozwiązaniach dla cyfrowych miejsc pracy, chmury hybrydowej i oferty dla zrównoważonego rozwoju. Koncentruje się na wsparciu określonych branż.

Idąc z duchem czasu zaoferowano usługi profesjonalne AI, które mają umożliwić przedsiębiorstwom korzystanie z infrastruktury hybrydowej i sztucznej inteligencji.