Obligatoryjny Krajowy Systemu e-Faktur zostanie wdrożony. Kiedy, to będzie wiadomo na przełomie kwietnia i maja br. – informuje Ministerstwo Finansów. „KSeF nie zacznie obowiązywać w 2024 r.” – zapewnia wiceminister Jarosław Neneman. W lutym br. rozstrzygnięto postępowanie na audyt systemu.

Resort zaprezentował główne założenia zmian w KSeF po zakończonym pierwszym etapie konsultacji.

Co się zmienia w KSeF – propozycje ministerstwa:

-obowiązek e-fakturowania zostanie wprowadzony jednocześnie dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Nie będzie różnicowania terminów stosowania KSeF w zależności od statusu podatnika

-odroczenie obowiązku podania numeru KSeF w płatnościach, w tym dla Mechanizmu Podzielonej Płatności. Da to przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie systemów IT

-dodatkowe odroczenie dla faktur wystawianych z kasy rejestrującej i paragonów z NIP, uznanych za faktury

-opcja wystawiania elektronicznych faktur offline poza KSeF z kodem QR i wprowadzania ich do KSeF następnego dnia roboczego – to propozycja dla okresu przejściowego, w początkowym okresie funkcjonowania systemu

-dopuszczenie możliwości wystawiania faktur konsumenckich w KSeF. Konsumenci uzyskają dostęp do faktury w KSeF przez jej wydanie z kodem QR (tzw. dostęp anonimowy)

-zrównoważenie odpowiedzialności wystawcy i nabywcy w zakresie obowiązków KSeF. Zostanie usunięty problem wystawcy w ustaleniu, czy ma obowiązek wystawić w KSeF fakturę dla podatnika zwolnionego z VAT

-odroczenie wprowadzenia kar za niestosowanie KSeF. Odroczony zostanie też obowiązek podania numeru KSeF w płatnościach oraz na fakturach wystawianych z kas rejestrujących i paragonach z NIP

-„samoidentyfikacja” nabywcy dla potrzeb wystawienia przez dostawcę faktury w KSeF. Podatnicy zwolnieni z VAT będą zobowiązani podawać na fakturach numer VAT (gdy są zarejestrowani dla potrzeb VAT) lub NIP (pozostali), jeśli dokonują zakupów na potrzeby działalności gospodarczej

-możliwość dodawania załączników do faktury za media, usługi telekomunikacyjne i inne „zbiorcze”. W okresie przejściowym będzie odroczenie obowiązku stosowania KSeF dla faktur za takie czynności

-możliwość wcześniejszego generowania i poboru certyfikatów nabywcy do faktur wystawianych w okresie awarii i offline.

-uproszczenie dla podatników „wykluczonych cyfrowo” – w okresie przejściowym będzie możliwe stosowanie faktur papierowych przez podatników, u których wdrożenie KSeF może być problematyczne, a skala i wartość wystawianych faktur jest niewielka – propozycja dotyczy sytuacji, gdy żadna z wystawianych u takich podatników faktur nie przekracza kwoty 450 zł, do sumy wartości 10 tys. zł miesięcznie.

Wsparcie fiskusa dla dostawców oprogramowania
Podatnicy, księgowi i przedstawiciele firm, które tworzą oprogramowanie do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych, będą mogli korzystać z pomocy Krajowej Informacji Skarbowej – zapewnia ministerstwo. Infolinia KIS będzie udzielała zarówno wsparcia merytorycznego, związanego z obowiązującymi przepisami, jak też pomocy technicznej. Uruchomienie infolinii technicznej jest planowane w lipcu br.

Skarbówka podszkoli przedsiębiorców

W maju 2024 r. rozpoczną się szkolenia dla przedsiębiorców z KSeF w urzędach skarbowych – zapowiada ministerstwo. Będą prowadzone w urzędzie, jak i online, przedsiębiorcy będą mogli też umawiać się na indywidualne spotkania.

W kwietniu br. mają odbyć się konsultacje projektu nowelizacji i analiza uwag. Na początku maja br. ministerstwo chce skierować projekt ustawy dotyczącej KSeF do kolejnych etapów prac legislacyjnych.

35 proc. firm wciąż nie rozpoczęło przygotowań do KSeF
Większość firm (51 proc.) preferuje etapowe podejście do wdrożenia obowiązkowego KSeF, 30 proc. jest przeciwnego zdania – w badaniu Symfonii i Digital Poland.
Za etapowym podejściem szczególnie opowiadają się jednoosobowe działalności (55 proc.), mikro (55 proc.), małe (54 proc.) i średnie (41 proc.) firmy, które często nie rozpoczęły jeszcze przygotowań do wdrożenia KSeF. Chcą się wstrzymać do ostatniej chwili, podobnie jak to było z JPK.

„Z jednej strony etapowe wdrożenie KSeF daje dodatkowy czas na popularyzację tematu i edukację rynku w zakresie cyfrowej wymiany faktu. Z drugiej strony zaś przy takim scenariuszu nieuniknione są komplikacje spowodowane różnym stopniem wdrożenia KSeF między organizacjami” – komentuje Piotr Mieczkowski, dyrektor zarządzający Fundacji Digital Poland.

Już 41 proc. firm twierdzi, że rozumie ideę KSeF i korzyści płynące z cyfrowej wymiany faktur, a 20 proc. zgadza się z twierdzeniem, że ich obieg dokumentów powinien zostać zdigitalizowany, jednocześnie 35 proc. wciąż nie rozpoczęło przygotowań.