Całkowite wydatki na cyberbezpieczeństwo utrzymały się na wysokim poziomie w IV kw. 2022 r., a silna sprzedaż kanałowa zrekompensowała spadek sprzedaży bezpośredniej – ustalił Canalys.

Rynek wzrósł o 14,5 proc. r/r, do 19,6 mld dol. Poprzez kanał sprzedaży przeszło blisko 92 proc. wydatków klientów (18,0 mld dol., wzrost o 16,2 proc. r/r). Tymczasem bezpośredni biznes skurczył się o 1,8 proc. r/r.

W całym roku 2022 odnotowano wzrost o 15,8 proc., do 71,1 mld dol. W tym wydatki za pośrednictwem kanału wyniosły 91 proc. (64,6 mld dol., wzrost o 16,1 proc. r/r).

Na co firmy wydają najwięcej

W ostatnim kwartale bezpieczeństwo sieci było największą kategorią pod względem przychodów (5,4 mld dol.), rosnąc o blisko 9 proc. r/r. Na drugim miejscu znalazła się analiza luk i zabezpieczeń (4,2 mld dol.), gdzie wydatki wyraźnie zwiększyły się r/r (o 18,2 proc.).

Według Canalysa mimo optymistycznych wyników wydatki na ochronę cyfrową są hamowane przez rosnące ograniczenia budżetowe IT, które zmusiły klientów do priorytetowania projektów i jeszcze bardziej wydłużyły cykle sprzedaży.

Wydłużenie cykli sprzedaży, dojrzałe programy odświeżania sprzętu i ustalanie priorytetów wydatków spowolnią wzrost w 2023 r.” – uważa Matthew Ball, główny analityk w Canalysie.

Jednak według niego cyberbezpieczeństwo pozostaje priorytetem. „Bezpieczne usługi brzegowe, zarządzanie dostępem do tożsamości, bezpieczeństwo w chmurze i modernizacja centrów operacji bezpieczeństwa pozostają obszarami zainteresowania” – twierdzi.

Rynek jest bardzo rozdrobniony

Największe marki walczyły o pozycję na bardzo rozdrobnionym rynku, na którym 12 głównych dostawców odpowiadało za 47,1 proc. łącznych wydatków na cyberbezpieczeństwo w IV kw. 2022 r.

Palo Alto Networks pozostało liderem. Fortinet wyprzedził Cisco, dostarczając więcej zaległych zamówień na firewalle średniej klasy.

Check Point zajął czwarte miejsce, chociaż CrowdStrike zmniejszał do niego dystans. Udziały zwiększyli również Okta i Microsoft.

Rośnie średnia cena transakcji

Najwięksi i odnoszący największe sukcesy dostawcy cyberbezpieczeństwa stosowali strategie sprzedaży typu „land and expand”, aby zwiększyć skalę w ciągu ostatnich dwóch lat i uzyskać wyższy udział w całkowitych wydatkach na cyberbezpieczeństwo” – mówi Ball.

Jak zauważa, rozwój platform cyberbezpieczeństwa w ramach subskrypcji umożliwił zdobywanie nowych klientów. Pozwala to uzyskać głównym vendorom silniejszą pozycję, aby przetrwać spowolnienie gospodarcze i zacieśnić relacje z klientami w celu obniżenia kosztów.

Zwiększyło to również średnią wielkość transakcji, co po części przyczyniło się do dokładniejszej kontroli projektów i dłuższych procesów sprzedaży” — dodaje analityk.