ZUS otworzył oferty w przetargu na opiekę serwisową oprogramowania IBM Informix. Na realizację zamówienia ogłoszonego w kwietniu br. gotów jest przeznaczyć 23,6 mln zł brutto. Znalazł się tylko jeden chętny. To Comarch, który zaoferował realizację za 24,5 mln zł.

Przedmiotem zamówienia jest świadczenie przez 3 lata usług opieki serwisowej posiadanego przez ZUS oprogramowania IBM Informix v11.10.FC3.

Wykonawca ma m.in. zapewnić ZUS-owi wsparcie producenta oprogramowania w trybie 24/7/365 bez ograniczenia liczby zgłoszeń, aktualizacje do najnowszej wersji i poprawki bezpieczeństwa, dostęp do portalu pomocy technicznej producenta przez 24 godz. na dobę i in.

„Wykonawca jest zmuszony do kredytowania zamawiającego”

Okresem rozliczeniowym za świadczenie usługi będzie miesiąc kalendarzowy, tzn. wykonawca otrzyma 36 w miarę równych opłat przez 36 miesięcy trwania umowy.

W pytaniach do ZUS-u w trakcie postępowania zwracano uwagę, że wykonawca musi wykupić zamawianą usługę w IBM, gdzie płaci się z góry za cały okres świadczenia (czyli tutaj za 36 miesięcy). Jest to standard u producentów oprogramowania.

W konsekwencji każdy wykonawca jest zmuszony do kredytowania zamawiającego, a koszty kredytu na 36 miesięcy powinny zostać skalkulowane w budżecie” – stwierdzono.

ZUS podtrzymał jednak postanowienie miesięcznych rozliczeń. Uważa, że wymagania są sformułowane w sposób „umożliwiający złożenie oferty przez wszystkie podmioty zainteresowane udziałem w tym postępowaniu i będące w stanie należycie go zrealizować. Przypominamy, że wykonawca w cenie oferowanej za wykonanie zamówienia uwzględnia wszystkie koszty związane z realizacją umowy” – twierdzi ZUS. To zresztą jeden z przykładów zapytań w trakcie postępowania (była też m.in. prośba o podwyższenie waloryzacji).