Wydatki na sprzęt WLAN dla przedsiębiorstw w ciągu najbliższych 5 lat wyniosą około 40 mld dol. na całym świecie. Średni wzrost co roku będzie wysoki jednocyfrowy – przewiduje Dell’Oro Group.

Analitycy podbili prognozę w porównaniu z czasem sprzed pandemii, spodziewając się, że rynek zaleje tsunami środków publicznych na sieciówkę w edukacji i poprawę dostępu do internetu obywateli.

Zdaniem Dell’Oro są obecnie doskonałe możliwości dla dostawców WLAN w sektorze enterpise.

„Producenci są we właściwym miejscu i czasie, zwłaszcza ci, którzy mają ugruntowane relacje w sektorze edukacji i administracji” – twierdzą analitycy.

Sektor przedsiębiorstw czeka na ożywienie

„Wcześniej przewidywaliśmy wzrost sprzedaży w 2022 r. wraz z pojawieniem się produktów Wi-Fi 6E, ale użytkownicy nie czekają, wydają środki teraz” – stwierdzono. Jest to związane głównie z terminami inwestycji publicznych.
To głównie te środki stoją za poprawą koniunktury. Jak stwierdzono, nie widać na razie ożywienia w sektorze przedsiębiorstw (poza niektórymi dużymi podmiotami) i na innych rynkach wertykalnych.

Podaż nie nadąża za popytem
„Sprzęt WLAN klasy korporacyjnej znika z półek już od trzech kwartałów. Wszystkie firmy z branży, od producentów systemów, przez producentów komponentów po integratorów, z którymi przeprowadziliśmy wywiady, wskazali, że zamówienia są większe niż podaż” – informuje Dell’Oro.

Idzie dekada inwestycji?

Przewiduje się, że wydatki publiczne na sieci zmniejszą się w 2022 r., nie jest wykluczona zakrojona na szeroką skalę rozbudowa infrastruktury, która może trwać nawet dekadę. Dodatkowe inicjatywy mogą się pojawić, zwłaszcza jeśli istniejące projekty zakończą się sukcesem.

Wi-Fi 6E i Wi-Fi 7 przyspieszą

Przewiduje się, że przyspieszą wdrożenia Wi-Fi 6E, jak i Wi-Fi 7, ponieważ przypuszalnie produkty z niższej półki pojawią się na rynku wcześniej, niż te droższe. To zmiana w porównaniu z poprzednimi przejściami na nowe technologie, które ciągnęły rozwiązania high-end.

Ponieważ produkty z niższej półki cenowej dominują na rynku, może to przełożyć się na szybszy zwrot z inwestycji zarówno dla producentów półprzewodników, jak i systemów. Co więcej, wydajność wzrasta w paśmie 6 GHz, nawet w przypadku tańszego punktu dostępowego, co może zachwycić większość użytkowników.

Software w subskrypcji

Sprzedaż sprzętu do zarządzania siecią WLAN oraz aplikacji specjalistycznych (np. do rozwiązywania problemów, wyszukiwania lokalizacji) utrzymuje się w przybliżeniu na tym samym poziomie przez ostatnie 10 lat, podczas gdy ogólna sprzedaż na rynku WLAN wzrosła około dwukrotnie, a liczba punktów dostępowych czterokrotnie.

Producenci sprzedają nowe funkcje jako licencje oparte na subskrypcji, co pozwala na szybkie wprowadzanie nowych możliwości na rynek. Ze względu na silną konkurencję ceny licencji spadają, natomiast większa aktywność klientów w 2021 r. może przełożyć się na wyższe przychody.