Huawei zwiększyło zysk o 3 proc. „Życie nie było dla nas łatwe”
Zysk Huawei w 2020 r. wzrósł o 3,2 proc. Sankcje silnie odcisnęły piętno na biznesie koncernu. Jasnym punktem okazał się dział enterprise.
Miniony rok był szczególnie trudny dla Huawei na rynku smartfonów.
Globalne przychody Huawei ze sprzedaży w 2020 r. wzrosły o 3,8 proc. wobec 2019 r., do 136,7 mld dol., a zysk netto osiągnął wartość 9,9 mld dol., a więc wzrost o 3,2 proc. w stosunku do 2019 r.
Stopniała natomiast marża operacyjna – z 9,1 proc. przed rokiem do 8,1 proc. Cash flow z działań operacyjnych zmnejszył się ponad dwukrotnie, do 5,4 mld dol. Wzrosła natomiast wartość pracującego kapitału – do 45,87 mld dol.
W Europie klientów odstraszył brak usług Google’a
W regionie EMEA Huawei wypracowało w całym 2020 r. 27,7 mld dol. przychodów (ok. jednej piątej globalnej sprzedaży), co oznacza spadek o 12,2 proc. wobec 2019 r. Spadek firma wyjaśnia głównie odciętem konsumentów od usług mobilnych Google’a wskutek amerykańskiego embarga.
„Niespotykane naciski z zewnątrz„
„Rok 2020 upłynął pod znakiem niewidzianych wcześniej nacisków z zewnątrz” – komentuje Ken Hu, rotacyjny przewodniczący Huawei, dodając skomplikowaną sytuację międzynarodową i pandemię. „Ale daliśmy radę” – twierdzi.
„W 2020 r. widzieliśmy spowolnienie wzrostu, a życie nie było dla nas łatwe” – przyznaje według Reutersa Ken Hu.
Wskazuje zwłaszcza na wpływ embarga na biznes konsumencki, głównie smartfony (nie podał skali spadku).
W minionym roku USA zaostrzyły sankcje wobec Huawei. „Przyszłość może przynieść więcej wyzwań, ale jesteśmy przekonani co do naszych długoterminowych perspektyw” – twierdzi.
Zapowiada dalsze inwestycje w badania i rozwój. Deklaruje otwartą współpracę firmy i globalne działania.
Wybrane wyniki Huawei w 2020 r. (mld dol.) i zmiana wobec 2019 r.
Przychody | 136,717 | +3,8% |
Zysk operacyjny | 11,12 | -6,9% |
Marża operacyjna | 8,1% | -1 pkt proc. |
Zysk netto | 9,916 | +3,2% |
Biznes dla przedsiębiorstw jasnym punktem
Biznes konsumencki miał 54,6 proc. udziału w sprzedaży w 2020 r. (74,07 mld dol.), rosnąc o 3,3 proc.
Segment przedsiębiorstw urósł najmocniej w 2020 r., o 23 proc., do 15,39 mld dol., co dało 11,3 proc. w udziału w obrotach koncernu.
Biznes operatorski zanotował wynik podobny jak rok wcześniej (+0,2 proc. r/r), tj. 46,26 mld dol. oraz 34 proc. udziału w przychodach.
Jak zadeklarowano, Huawei Enterprise „skupia się na opracowywaniu innowacyjnych rozwiązań opartych na analizie scenariuszy biznesowych i tworzeniu cyfrowego ekosystemu dzięki wielostronnej współpracy”.
Przykładem rozwiązań wspierających walkę z pandemią jest rozwiązanie diagnostyczne wspomagane sztuczną inteligencją oparte na Huawei Cloud.
Huawei podaje także, że współpracował z partnerami w celu uruchomienia opartych na chmurze platform edukacyjnych online dla uczniów.
5G w 20 branżach
W segmencie usług operatorskich, Huawei w 2020 r. zapewnił, jak stwierdzono, działanie ponad 1,5 tys. sieci w ponad 170 krajach podczas lockdownu, spowodowanego pandemią Covid-19.
Informowano o współpracy w celu wdrożenia ponad 3 tys. projektów 5G w ponad 20 branżach, takich jak górnictwo, produkcja stali, porty, przemysł.
Podobne aktualności
Huawei podwoiło zyski. Blisko 100 mld dol. przychodów
"W ciągu ostatnich kilku lat wiele przeszliśmy, ale dzięki wyzwaniom udało nam się rozwinąć" - komentuje rotacyjny przewodniczący Huawei.
Amazon i Huawei kończą sądowe spory patentowe
Zawarto globalną umowę patentową. Amazon nie musi już martwić się pozwami.
Huawei Polska zawarł porozumienie ws. zużytej elektroniki
Koncern będzie współpracować z firmą wywodzącą się z Polski.