Huawei punktuje Polskę
Chiński koncern wskazuje, czego Polsce potrzeba do rozwoju cyfryzacji.
W ocenie Huawei poziom cyfryzacji naszego kraju jest podobny jak w minionych latach.
Kluczowe dla dalszego rozwoju cyfryzacji w Polsce będą inwestycje w łącza szerokopasmowe, technologie chmurowe oraz rozwiązania z obszaru internetu rzeczy – wynika z raportu Huawei Global Connectivity Index 2020.
Analitycy dostrzegają ponadto polski potencjał w zakresie wypracowania nowych modeli biznesowych (7 pkt na 10), w obszarze programowania (6) i rozwoju technologii sztucznej inteligencji (5) oraz IoT (5).
Nieco niżej oceniono potencjał chmury (4), jak i pracowników IT (3) oraz wydatków na badania i rozwój (3).
Global Connectivity Index ocenia kraje według 40 wskaźników, które mają odzwierciedlać wpływ ICT na gospodarkę danego państwa, konkurencyjność cyfrową i przyszły wzrost.
Polska utrzymała swój zeszłoroczny wynik na poziomie 51 pkt (na 120 możliwych), co daje jej 39 miejsce na 79 badanych krajów. Także 2 lata temu punktacja była podobna (50 pkt) i nasz kraj również uplasował się w środku stawki analizowanych rynków.
Dużo smartfonów, mniej chmury
Polska utrzymała najwyższy możliwy wynik w zakresie mobilnego internetu szerokopasmowego. Przez ostatni rok wykazała poprawę zarówno w obszarze nasycenia rynku smartfonami, jak i w dostępie do komputerów stacjonarnych i laptopów na gospodarstwo domowe.
Niższe niż wymienionych rozwiązań jest zapotrzebowanie na migracje do chmury (4 pkt na 10), ale to wynik na poziomie średniej światowej.
Rozwój cyfrowy kraju nakręca firmowe inwestycje w IT
Tegoroczny raport wykazał ponadto, że skłonność firm do inwestowania w IT różni się w zależności od kraju, w jakim działają. Firmy na rynkach bardziej zaawansowanych pod względem cyfryzacji uważają utrzymanie budżetów IT za ważniejsze niż finansowanie innych obszarów działania. W 2020 r. zmniejszyły one swoje budżety IT w znacznie mniejszej skali – średnio 2,5 – 3,5 razy niższej – w porównaniu z przedsiębiorstwami z innych krajach.
Państwa, które przyspieszyły wydatki na cyfryzację, zaliczyły wzrost w innych obszarach gospodarki – według indeksu. Wydatki na e-commerce wzrosły prawie dwukrotnie od 2014 r. do ponad 2 tys. dol. na osobę.
Podobne aktualności
Huawei podwoiło zyski. Blisko 100 mld dol. przychodów
"W ciągu ostatnich kilku lat wiele przeszliśmy, ale dzięki wyzwaniom udało nam się rozwinąć" - komentuje rotacyjny przewodniczący Huawei.
Amazon i Huawei kończą sądowe spory patentowe
Zawarto globalną umowę patentową. Amazon nie musi już martwić się pozwami.
Huawei Polska zawarł porozumienie ws. zużytej elektroniki
Koncern będzie współpracować z firmą wywodzącą się z Polski.