Nowe generacje konsol, jakie wejdą na rynek w tym roku, spowodują skok sprzedaży o prawie 40 proc. w 2021 r. – w ujęciu wartościowym – prognozuje Jon Peddie Research. Obroty dostawców wzrosną niemal o 5 mld dol., do 17,3 mld dol. Potem rynek utrzyma znacznie wyższy poziom niż w br., czy nawet w 2018 r. – wynika z przewidywań.

Pandemia sprzyja zakupom sprzętu gamingowego. Tym niemniej przychody ze sprzedaży komputerów dla graczy zwiększą się dopiero w 2022 r. – uważa Jon Peddie Research. W 2021 r. wartość rynku będzie nieco niższa (35,64 mld dol.) niż w 2020 r. (35,91 mld dol.). W 2022 r. ma osiągnąć natomiast 37 mld dol. W sumie ten segment generuje więc dwa razy większe przychody niż konsole.

Popyt na sprzęt gamingowy generuje nie tylko zmiana zachowań konsumentów w okresie lockdownu, ale też innowacje, takie jak nowe karty graficzne pozwalające na korzystanie z ray-tracing i nowe procesory.

Jak zauważono, nadal znaczącym czynnikiem wzrostu sprzedaży nie jest VR i AR, mimo niektórych optymistycznych prognoz. Rozwój tego sektora zależy od tworzenia kontentu na VR/AR.

Sprzedaż większa o 7 mld dol.

Cały rynek sprzętu do grafiki komputerowej w ciągu 5 lat (2018 – 2023) zwiększy wartość o 7 mld dol., do 137 mld dol. – według prognozy. Średni wzrost co roku wyniesie wprawdzie tylko 1,2 proc., ale mowa o dużych kwotach.

Dane obejmują monitory do zastosowań graficznych, stacje robocze, konsole dla graczy, gamingowe PC oraz urządzenia mobilne. Sprzęt mobilny będzie miał największy udział w rynku (ponad 50 proc. wartościowo).

Kolejne miliardy za robocze stacje graficzne

Warto zwrócić uwagę, że całkiem sporym i rosnącym rynkiem są graficzne stacje robocze. Wartość sprzedaży w tym segmencie ma zwiększyć się z ponad 13 mld dol. w 2020 r. do blisko 16,5 mld dol. w 2023 r.

Z kolei rynek oprogramowania związanego z grafiką wzrośnie z 14 mld dol. w 2018 r. do 17 mld dol. w 2023 r.

Światowy rynek sprzętu do grafiki. Dotychczasowa sprzedaż i prognoza do 2023 r.

Rodzaj sprzętu201820192020202120222023
Monitory używane do grafiki111,081,181,271,32
Stacje robocze11,4812,3713,0814,5015,9017,16
Konsole dla graczy14,8112,0612,4717,2917,2516,45
Komputery dla graczy35,4834,5735,9135,643736,95
Urządzenia mobilne68,6375,3570,7365,766,765,37
W sumie130,41135,36133,27134,31138,12137,25
Źródło: Jon Peddie Research