Cyfryzacja a odporność polskich firm na kryzys
Firmy, które zainwestowały w digitalizację, radzą sobie lepiej w czasie pandemii, choć szału nie ma. Aż 86 proc. wskazuje na problemy, którym trzeba zaradzić.
Inwestycje w oprogramowanie planują przede wszystkim przez firmy z sektora handlu i dystrybucji, produkcji oraz usług – wynika z danych.
Mniej niż połowa (45 proc.) polskich firm o wysokim poziomie transformacji cyfrowej odnotowała spadek sprzedaży w 2020 r.
Natomiast wśród przedsiębiorstw o niskim poziomie digitalizacji wskaźnik aż 73 proc. firm miało do czynienia ze spadkiem w 2020 r. – według badania dla SAP.
Z danych wynika więc, że czas niepewności wywołany pandemią lepiej przechodzą te firmy, które już wcześniej zainwestowały w rozwiązania cyfryzujące i automatyzujące procesy biznesowe lub te, które zadziałały szybko oraz elastycznie w trakcie lockdownu.
Tym niemniej widać jednocześnie, że nawet inwestycje w digitalizację nie uchroniły wielu firm przed problemami na rynku w czasach Covid-19, skoro niemal połowa badanych przedsiębiorstw sklasyfikowanych jako zaawansowane w transformacji cyfrowej odnotowała spadek przychodów i sprzedaży w ub.r.
Cyfryzacja wpływa na przychody i sprzedaż
Jak wynika z badania, wyższy poziom automatyzacji i cyfryzacji procesów biznesowych przekłada się również na generowanie przychodów. Wśród firm o wysokim poziomie cyfryzacji wzrost przychodów odnotowało 27 proc., a spadek 49 proc.
W przedsiębiorstwach mało zaawansowanych w tym zakresie spadek przychodów zadeklarowało 66 proc. spółek, a wzrost 20 proc.
Kto zwalnia więcej, kto mniej
Firmy inwestujące w nowe technologie odnotowały najniższy odsetek zwolnień (18 proc. spośród tych firm zredukowało zatrudnienie) i najczęściej zatrudniały nowych pracowników (18 proc.).
W firmach o średnim i niski poziomie cyfryzacji co czwarta spółka musiała pożegnać się z częścią zespołu.
Cyfryzacja zyskała wizerunkowo
Zdecydowana większość (63 proc.) polskich przedsiębiorstw postrzega dziś technologie cyfrowe lepiej niż przed pandemią. Przeciwnego zdania było jedynie 7 proc.
86 proc. widzi poważny problem
Raport zlecony przez SAP pokazuje również z jakimi wyzwaniami będą borykać się polskie przedsiębiorstwa w najbliższych miesiącach i latach.
Przynajmniej jeden poważny problem wskazało aż 86 proc. ankietowanych firm.
Jednym z głównych wyzwań przedsiębiorców jest zmniejszenie popytu, wskazywane przez 44 proc. firm. Istotne są też problemy związane z obsługą klienta i zamówień (18 proc.), działaniami marketingowymi (17 proc.) oraz nieefektywną komunikacją wewnątrz firmy (17 proc.).
70 proc. przedsiębiorstw potrzebuje software’u
Aż 70 proc. firm w Polsce już posiada bądź w najbliższych miesiącach planuje zakup oprogramowania dla firm.
Wśród nich jedynie 27 proc. dysponowało tego rodzaju oprogramowaniem już przed pandemią, 15 proc. nabyło go w ostatnich miesiącach, zaś 28 proc. – planuje zakup w najbliższych miesiącach.
Inwestycje w oprogramowanie planują przede wszystkim przez firmy z sektora handlu i dystrybucji oraz produkcji (po 35 proc.). Sporo zamówień można oczekiwać także w usługach (22 proc.).
„Funkcjonujemy w nowej rzeczywistości, w której potrzeba zmiany sprawia, że klienci przenoszą swoje procesy do chmury i inwestują w rozwiązania automatyzujące oraz optymalizujące procesy biznesowe. Szukają rozwiązań optymalnych kosztowo i sposobu na przekształcenie inwestycji capex w opex. Potrzebują elastyczności, żeby szybko reagować na zmieniające się warunki rynkowe” – zauważa Thomas Duschek, prezes SAP Polska.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie SAP Polska na przełomie stycznia i lutego 2021 r. Wzięło w nim udział 239 przedsiębiorstw, reprezentowanych przez osoby zajmujące stanowiska kierownicze lub specjalistyczne.
Podobne aktualności
Już 42 proc. polskich szefów radzi się AI, podejmując strategiczne decyzje
Zaskakująco wielu liderów dopuszcza głos AI do kluczowych decyzji. Jednak aż 39 proc. pracowników widzi w AI zagrożenie.