Pandemia i związany z nią rozwój edukacji mobilnej gwałtownie zwiększył popularność chromebooków. Te wciąż niszowe na polskim rynku urządzenia na świecie osiągną rekordowy udział w rynku komputerów przenośnych – blisko 25 proc. w II kw. 2020 r. (11,6 mln szt.), według prognozy TrendForce.

Rynek edukacji zawsze był kluczowy dla dostawców chromebooków. Po zamknięciu szkół laptopy z systemem Google'a stały się preferowanym sprzętem dla uczniów w USA i Europie – twierdzą analitycy. Wpływ na to mają niższe ceny w porównaniu z urządzeniami z systemem Windows. Wiele rodzin podczas pandemii uważnie liczy wydatki.

Na początku 2020 r. większość producentów notebooków nie uważała chromebooków za ważny produkt w swojej strategii na br. Jednak gdy wskutek epidemii w Chinach łańcuch dostaw załamał się, a jednocześnie popyt na chromebooki zaczął rosnąć, znacznie zwiększono zamówienia w II kw. br.

Tradycyjnie największe zapotrzebowanie jest w III kwartale roku, w okresie back-to-school. Mimo że szczyt zakupów jest teraz, to przewiduje się, że w sumie całkowite roczne dostawy chromebooków w 2020 r. sięgną 20 mln szt. Cena może też pomóc sprzedawcom chromebooków na rynku zamówień publicznych w edukacji – zdaniem analityków, choć aby było to możliwe, taką opcję zakupu (sprzęt także z Chrome OS, a nie wyłącznie z Windows), musiałyby uwzględniać warunki SIWZ.

W sumie prognozuje się, że w 2020 r. dostawcy chromebooków na świecie zwiększą się o 17 proc. w porównaniu do 2019 r. (17 mln szt.). W skali rocznej udział maszyn z Chrome OS w rynku notebooków wyniesie tym samym 12,8 proc. w 2020 r. w porównaniu do 10,5 proc. w 2019 r.

 

Dostawy chromebooków na światowy rynek w I kw. 2020 r. i prognoza na kw. II-IV 2020 r.

  I kw. 2020 r. II kw. 2020 r. III kw. 2020 r. IV kw. 2020 r. W sumie
Dostawy (mln szt.) 3 11,6 3,3 2,1 20
Udział w rynku notebooków 9,80% 24,70% 8,80% 5% 12,80%

Źródło: TrendForce, maj 2020 r.