Apple wziął 62 proc. rynku smartfonów premium
Niższa półka smartfonów ucierpi z powodu inflacji. Producenci postawią na droższe modele - według prognozy.
O 164 proc. odpaliła sprzedaż smartfonów za ponad 1 tys. dol. Jak to często bywa, nadroższym produktom kryzys nie grozi.
Globalna sprzedaż smartfonów premium (w cenie hurtowej od 400 dol., tj. ok. 1,8 tys. zł, w górę) spadła o 8 proc. r/r w I kw. 2022 r., ale to lepszy wynik niż na całym rynku smartfonów (-10 proc. r/r) – według Counterpoint Research. To już ósmy kwartał z rzędu, w którym segment premium osiągnął lepsze wyniki niż cały rynek smartfonów.
Zatem mimo spadku wolumenu sprzedaży segment ten zyskał na znaczeniu – prawie 3 na 10 sprzedawanych smartfonów to już sprzęt za ponad 400 dol. Udział ten jest najwyższy w historii.
Producenci postawią na drogie modele
Producenci smartfonów będą próbować zdobywać udziały w segmencie premium – przewidują analitycy – ponieważ wraz ze wzrostem inflacji modele podstawowe i niższa półka cenowa prawdopodobnie ucierpią bardziej. Tym samym tylko poprzez wzrost sprzedaży w wyższych przedziałach cenowych marki będą w stanie zrekompensować część spadku przychodów z tanich urządzeń.
Udział producentów w wolumenach sprzedaży (sell-through) smartfonów premium (w cenie 400 dol. i wyższej)
Apple i… długo nic
Apple dominuje na rynku smartfonów premium, przekraczając 60 proc. udziału drugi kwartał z rzędu oraz osiągając najwyższy udział w pierwszym kwartale od 5 lat. To głównie zasługa iPhone’a 13.
Udział Samsunga natomiast spadł. Było to spowodowane głównie opóźnieniem premiery serii Galaxy S22 w porównaniu z premierą S21 w 2021 r.
Xiaomi trzeci kwartał z rzędu pozostało trzecią co do wielkości marką w segmencie premium, za nim są Oppo i Vivo. Udział chińskich marek zmniejszył się od 2021 r.
Na popularności zyskują modele składane (+184 proc. r/r ilościowo), gdzie dominuje Samsung, jednak jest to wciąż jedynie 3 proc. rynku smartfonów premium. Tym niemniej coraz więcej producentów wprowadza składane urządzenia, więc wraz ze spadkiem cen ich popularność prawdopodobnie będzie rosnąć.
Udział smartfonów premium (za 400 dol. i więcej) w całkowitym rynku smartfonów według wolumenu i wartości, I kw. 2017 r. – I kw. 2022 r.
Dwie trzecie przychodów na rynku smartfonów to premium
Wartość sprzedaży modeli premium w I kw. 2022 r. nieznacznie wzrosła (+0,5 proc. r/r) ze względu na wzrost średniej ceny. Segment premium odpowiadał za prawie dwie trzecie globalnej wartości sprzedaży smartfonów w ciągu kwartału. Pokazuje to również strategiczne znaczenie obecności producentów na tym rynku.
Przychody w 2022 r. zwiększyły się głównie popprzez wyższe o 164 proc. r/r wolumeny sprzedaży modeli ultra premium (w cenie hurtowej od 1 tys. dol., czyli ok. 4,5 tys. zł, w górę), który uzyskał największy udział w segmencie smartfonów premium, zarówno pod względem wolumenu sprzedaży, jak i wartości. Był to najszybciej rosnący segment cenowy na świecie, w tym m.in. w Europie Zachodniej.
Wzrost wolumenu w segmencie ultra premium był napędzany przez Apple’a i Samsung’a. Apple stał się tutaj największym beneficjentem spadku Huawei.
Udział wolumenów sprzedaży smartfonów premium w poszczególnych przedziałach cenowych
Podobne aktualności
7 mln zł na smartfony, routery i modemy dla armii
Siły zbrojne w przetargu zamawiają 2 tys. smartfonów oraz 800 modemów i routerów.
Samsung: 4-krotny wzrost zysku, jednak poniżej oczekiwań
"Chcielibyśmy Was przeprosić. Wyniki nie spełniły oczekiwań rynku" - napisał wiceprezes korporacji.