Globalna sprzedaż smartfonów premium (w cenie hurtowej od 400 dol., tj. ok. 1,8 tys. zł, w górę) spadła o 8 proc. r/r w I kw. 2022 r., ale to lepszy wynik niż na całym rynku smartfonów (-10 proc. r/r) – według Counterpoint Research. To już ósmy kwartał z rzędu, w którym segment premium osiągnął lepsze wyniki niż cały rynek smartfonów.

Zatem mimo spadku wolumenu sprzedaży segment ten zyskał na znaczeniu – prawie 3 na 10 sprzedawanych smartfonów to już sprzęt za ponad 400 dol. Udział ten jest najwyższy w historii.

Producenci postawią na drogie modele
Producenci smartfonów będą próbować zdobywać udziały w segmencie premium – przewidują analitycy – ponieważ wraz ze wzrostem inflacji modele podstawowe i niższa półka cenowa prawdopodobnie ucierpią bardziej. Tym samym tylko poprzez wzrost sprzedaży w wyższych przedziałach cenowych marki będą w stanie zrekompensować część spadku przychodów z tanich urządzeń.

Udział producentów w wolumenach sprzedaży (sell-through) smartfonów premium (w cenie 400 dol. i wyższej)

Źródło: Counterpoint Research

Apple i… długo nic

Apple dominuje na rynku smartfonów premium, przekraczając 60 proc. udziału drugi kwartał z rzędu oraz osiągając najwyższy udział w pierwszym kwartale od 5 lat. To głównie zasługa iPhone’a 13.

Udział Samsunga natomiast spadł. Było to spowodowane głównie opóźnieniem premiery serii Galaxy S22 w porównaniu z premierą S21 w 2021 r.

Xiaomi trzeci kwartał z rzędu pozostało trzecią co do wielkości marką w segmencie premium, za nim są Oppo i Vivo. Udział chińskich marek zmniejszył się od 2021 r.

Na popularności zyskują modele składane (+184 proc. r/r ilościowo), gdzie dominuje Samsung, jednak jest to wciąż jedynie 3 proc. rynku smartfonów premium. Tym niemniej coraz więcej producentów wprowadza składane urządzenia, więc wraz ze spadkiem cen ich popularność prawdopodobnie będzie rosnąć.

Udział smartfonów premium (za 400 dol. i więcej) w całkowitym rynku smartfonów według wolumenu i wartości, I kw. 2017 r. – I kw. 2022 r.

Źródło: Counterpoint Research

Dwie trzecie przychodów na rynku smartfonów to premium

Wartość sprzedaży modeli premium w I kw. 2022 r. nieznacznie wzrosła (+0,5 proc. r/r) ze względu na wzrost średniej ceny. Segment premium odpowiadał za prawie dwie trzecie globalnej wartości sprzedaży smartfonów w ciągu kwartału. Pokazuje to również strategiczne znaczenie obecności producentów na tym rynku.

Przychody w 2022 r. zwiększyły się głównie popprzez wyższe o 164 proc. r/r wolumeny sprzedaży modeli ultra premium (w cenie hurtowej od 1 tys. dol., czyli ok. 4,5 tys. zł, w górę), który uzyskał największy udział w segmencie smartfonów premium, zarówno pod względem wolumenu sprzedaży, jak i wartości. Był to najszybciej rosnący segment cenowy na świecie, w tym m.in. w Europie Zachodniej.

Wzrost wolumenu w segmencie ultra premium był napędzany przez Apple’a i Samsung’a. Apple stał się tutaj największym beneficjentem spadku Huawei.

Udział wolumenów sprzedaży smartfonów premium w poszczególnych przedziałach cenowych

Źródło: Counterpoint Research