Also Holding zwiększyło przychody o 13,1 proc. w I poł. 2020 r., do 5,4 mld euro. Wynik EBIDTA poprawił się o 21,1 proc. (92,4 mld euro), a wskaźnik ROCE (Return of Capital Employed) wyniósł 17,6 proc. wobec 12,1 proc. przed rokiem.

Zysk brutto na sprzedaży wzrósł w nieco niższej skali niż przychody, o 12,3 proc., do 298,5 mln euro, co przełożyło się na 5,5 proc. marży.

Zysk netto zwiększył się o prawie 32 proc., do 44,8 mln euro.

Sprzedaż na platformie chmurowej Also (ACMP) wzrosła o blisko 43 proc., do 140 mln euro. Liczba subskrypcji zwiększyła się o prawie 63 proc., do 4,8 mln.

Also zauważa, że ten rozwój nastąpił w czasie, gdy kilku dostawców oprogramowania oferowało coraz więcej bezpłatnych i próbnych licencji w związku z pandemią. Łącznie z tą ofertą poprzez Also Cloud Marketplace jest zarządzanych obecnie 19 mln licencji – informuje dystrybutor. Część z tych darmowych w przyszłości zostanie przekształcona w płatne – zaznacza.
 

 

Wyniki Also Holding w I poł. 2020 r. vs. I poł. 2019 r.

Przychody netto ze sprzedaży: 5,4 mld euro vs. 4,77 mld euro
Marża brutto: 5,5 proc. vs. 5,6 proc.
EBIDTA: 92,4 mln euro vs. 76,3 mln euro
Zysk operacyjny: 72,1 mln euro vs. 57,8 mln euro
Zysk netto: 44,8 mln euro vs. 34 mln euro

 

Optymalizacja opłaciła się

Zadłużenie finansowe netto grupy spadło do zera (-0,5 mln euro) wobec prawie 220 mln euro w I półroczu 2019. Also ma do dyspozycji niewykorzystaną jak na razie odnawialną linię kredytową w wysokości 300 mln euro. Dzięki temu, jak twierdzi, jest dobrze przygotowane do wykorzystania wszelkich możliwości pojawiających się na rynku.

Koszty operacyjne ograniczono z 4 proc. przychodów do 3,8 proc., według Also – dzięki narzędziom cyfrowym, takim jak systemy ERP, BI, CRM i AI. „To dowód na pomyślną optymalizację strukturalną zapoczątkowaną w 2017 r. Będzie konsekwentnie realizowana w przyszłości” – zapowiada holding.

 

W regionie Europy Północnej i Wschodniej, do którego należy polski rynek, grupa Also jeszcze bardziej niż globalnie poprawiła bilans w pierwszym półroczu 2020. Sprzedaż zwiększyła się do 2,54 mld euro z 2,1 mld przed rokiem (+23,1 proc.), EBIDTA do 36,2 mln euro (+49,2 proc.), a zysk przed opodatkowaniem do 19,6 mln euro (+78,6 proc.).

 

Also zauważa, że do wyniku przyczyniła się cyfryzacja przyspieszona przez Covid-19, a zwłaszcza przejście na pracę i naukę w domu. Zapewnia, że zabezpieczono zapasy i łańcuch dostaw, przez co po wybuchu pandemii nie wystąpiły większe braki w zaopatrzeniu. Dystrybutor przewiduje, że w „nowej normalności” bardziej atrakcyjne staną się modele chmurowe.

„Also jest dobrze przygotowane na te zmiany. Strategia MORE, modele biznesowe 3-S (Supply, Solutions, Service), ekosystem, narzędzia i platformy cyfrowe oraz wzmocnienie organizacji w ważnych obszarach, takich jak rozwiązania, Webshop, chmura, IoT i sprzedaż są podstawą do osiągnięcia trwałego, dochodowego wzrostu” – przekonuje Gustavo Möller-Hergt, CEO Also Holding.

Also podtrzymało zamiar osiągnięcia w 2020 r. EBITDA na poziomie 210 – 220 mln euro (w 2019 r.: 197 mln euro), a w średnim terminie 250 – 310 mln euro. Wskaźnik ROCE ma wynieść 13 – 15 proc. (w 2019 r.: 15,5 proc.).