Już 25 proc. Polaków rozważyłoby wspólne korzystanie lub leasing sprzętu elektronicznego – po zapoznaniu się ze szczegółami oferty, a kolejne 8 proc. od razu zdecydowałoby się na taki krok. Łącznie więc 33 proc. pytanych jest zainteresowanych wynajmem długoterminowym elektroniki – według raportu MediaMarkt.

Respondenci wśród zalet takiego modelu wskazali na większą swobodę wypróbowania różnych rodzajów sprzętów. Pozwala to na wybór urządzenia, które spełnia potrzeby, bez konieczności jego zakupu – wyjaśnia Snjezana Bandner, prezeska MediaMarkt Polska. Kluczową motywacją są też koszty. Wynajem długoterminowy lub leasing urządzenia pozwala je ograniczyć.

Choć Polacy deklarują, że ważne jest dla nich, aby produkty i usługi były przyjazne dla środowiska, to modele sprzedaży oparte na sharingu czy wynajmie długoterminowym produktów codziennego użytku nadal stanowią niszę na naszym rynku. Jest więc przestrzeń na rozwijanie tej działalności.

Z naszych wewnętrznych analiz już od dłuższego czasu wynikało, że jest to przyszłościowy kierunek i podejście, które z roku na rok będzie zyskiwało na popularności” – stwierdza Daniel Mikołajczyk, członek zarządu ds. sprzedaży MediaMarkt Polska.

Trend recommerce rośnie na świecie

Badania banku Barclays wskazują na znaczący wzrost popularności „gospodarki recommerce”. To model biznesowy polegający na sprzedaży używanych produktów. Proces tego swego rodzaju recyklingu można zamknąć w trzech krokach: Wynajmij, użyj, zwróć. Zmiana w zachowaniach konsumenckich ma bezpośredni wpływ na wyniki sprzedażowe.

Mniej zwrotów, lojalni klienci

W związku z tym trendem firmy częściej zaczynają wprowadzać modele oparte na idei wynajmu i sharingu.

Już 7 na 10 przedsiębiorstw w Wielkiej Brytanii je oferuje. Na wzrost popularności tego typu rozwiązania ma wpływ kilka czynników. Jak zauważono, klienci decydujący się na leasing lub wypożyczenie sprzętu są mniej skłonni do zwrotu urządzenia tuż po jego pozyskaniu – aż połowa firm oferujących tego typu usługi zanotowała spadek liczby zwrotów.

Już 40 proc. sprzedawców wynajmuje

Co więcej, 89 proc. sklepów w Wielkiej Brytanii oferujących różne formy wynajmu produktów potwierdziło wzrost liczby lojalnych klientów. Nie dziwi więc, że 40 proc. brytyjskich sprzedawców wprowadziło już wynajem produktów ze swojej oferty, a kolejne 25 proc. jest w trakcie implementacji takich rozwiązań.

Zmiany te dotyczą w szczególności elektroniki użytkowej: urządzenia te stanowią 20 proc. wszystkich produktów, które obecnie można wynająć lub kupić w wersji używanej bezpośrednio ze sklepu.

Wynika z tego, że leasing i wynajem długoterminowy stają się istotnym elementem rynku sprzedaży, a gospodarka recommerce – trendem, który może w przyszłości dominować w segmencie sprzętów codziennego użytku.