29 proc. klientów kupuje PC w internecie
"Produkty i usługi są ważne, ale dzisiaj coraz częściej sprzedajemy doświadczenia z nimi związane." - komentuje ekspert.
Sprzedaż komputerów coraz bardziej wirtualna
29 proc. polskich konsumentów kupuje w internecie sprzęt komputerowy, a 32 proc. – telefony, tablety i akcesoria. Na elektronikę konsumencką, w tym RTV i AGD, wskazało 37 proc. – według raportu Ecommerce Foundation „Ecommerce Report: Poland 2019”, przygotowanego przy współudziale SAP-a.
To nieco mniejszy odsetek niż w badaniu Gemiusa, które pokazuje wzrostowy trend zakupów elektroniki w sieci.
Jak podaje raport Ecommerce Foundation, 61 proc. korzystających z internetu robi zakupy w e-sklepach. W zeszłym roku najaktywniejszą grupą klientów były osoby pomiędzy 25 a 34 rokiem życia (33 proc.), choć młodszych konsumentów nie było wcale dużo mniej – 31 proc. ogółu. Osoby w wieku 35-49 stanowiły z kolei 25 proc. kupujących. Najmniejszy odsetek nabywców online to osoby powyżej pięćdziesiątki – 12 proc.
Okazuje się, że dla sprzedawców i marek najważniejsza jest obecność w mediach społecznościowych. Ponad połowa internautów (58 proc.) twierdzi, że w social media daje się zainspirować (i skusić). Wiele osób korzysta również z porównywarek cenowych (43 proc.), ale niewiele mniej szuka interesujących rzeczy bezpośrednio w sklepach internetowych (40 proc.).
Polacy w ub.r. najczęściej na e-zakupach korzystali z laptopa (82 proc.) lub desktopa (62 proc.). Sprzedawcy powinni jednak pamiętać, że z roku na rok rośnie odsetek kupujących za pomocą smartfona. Pomiędzy 2017 a 2018 r. wzrósł on o 10 pp. – do 58 proc.
SAP podaje, że 61 proc. Polaków oczekuje, że firma będzie umiała ich zaskoczyć ofertą, 89 proc. liczy na odpowiedzi na swoje zapytanie w ciągu maksymalnie 24 godz., a 45 proc. zwraca uwagę na spójność promocji w sklepach online i stacjonarnych.
"Produkty i usługi są ważne, ale dzisiaj coraz częściej sprzedajemy doświadczenia z nimi związane. Klient pragnie być zauważony, zrozumiany i doceniony, nie chce być tylko anonimowym wpisem w bazie danych. Jeśli będziemy o nim pamiętali i utrzymywali z nim kontakt, trafiając w jego potrzeby i oczekiwania, sprawimy, że będzie miał dobre skojarzenia z naszą marką. A do lubianej marki ludzie zawsze będą chętnie wracać." – twierdzi Joanna Kosiorek, SAP Customer Experience Marketing Manager, CEE MU.
Na artykuły i usługi kupowane przez internet polski klient przeznacz coraz więcej pieniędzy. W 2019 r. według prognoz będzie to ok. 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Przeciętny nabywca wyda na zakupy internetowe ok. 2,8 tys. zł w 2019 r. Oznacza to, że łączna wartość zakupów polskich internautów wyniesie ok. 50 mld zł.
Podobne aktualności
Już 42 proc. polskich szefów radzi się AI, podejmując strategiczne decyzje
Zaskakująco wielu liderów dopuszcza głos AI do kluczowych decyzji. Jednak aż 39 proc. pracowników widzi w AI zagrożenie.