555 punktów sprzedaży sieci Alsen
Rosną sieci AB. "To zaprzecza tezom, że małe punkty sprzedaży są schyłkowe" - twierdzi przedstawiciel dystrybutora.
W sieciach franczyzowych AB wzrost obrotów wyniósł 12 proc. w I kw. 2022 r.
Sieci franczyzowe AB w Polsce liczą już ponad 1 tys. punktów sprzedaży.
Największy jest Alsen (555 punktów sprzedaży na koniec I kw. 2022 r.), a dalej Kakto (sprzęt RTV/AGD) – 303 i Wyspa Szkrabów (zabawki) – 167. Łącznie z Czechami i Słowacją sieć franczyzowa grupy AB liczy ok. 2 tys. punktów.
Wzrost obrotów w sieciach w trzech krajach wyniósł w sumie 12 proc. r/r w I kw. 2022 r. – według informacji dystrybutora. Kwoty nie są ujawniane.
Ok. 130 resellerów dołączyło do Alsena
Ciekawie wygląda porównanie tych liczb z końcem III kw. 2020 r., gdy rozkręcała się pandemia. Okazuje się, że wówczas Alsen liczył 426 punktów sprzedaży, czyli w ciągu 1,5 roku grubo ponad setka resellerów (w bilansie netto) dołączyła do tej sieci AB. W znacznie mniejszej skali powiększyło się natomiast Kakto (290 punktów we wrześniu 2020 r.), a sieć sklepów z zabawkami okazuje się obecnie na takim samym poziomie jak przed 1,5 roku (167).
„Małe punkty sprzedaży bardzo dobrze się rozwijają”
„12 proc. wzrostu w I kw. br. zaprzecza tezom, że małe punkty sprzedaży są schyłkowe. W lockdownie, gdy zostały zamknięte sklepy wielkopowierzchniowe, te małe obiekty przeżywały duże wzrosty, wiec startowaliśmy z dużej bazy, a mimo to w tym roku rośniemy. To pokazuje, że małe punkty bardzo dobrze się rozwijają” – komentował Grzegorz Ochędzan, członek zarządu AB i dyrektor finansowy na konferencji wynikowej spółki – „Wspólnie z vendorami przygotowujemy ofertę dla tych sieci” – dodaje.
CFO wskazał na przykład sieci Kakto, obejmującej punkty sprzedaży RTV/AGD (ale oferta e-sklepu obejmuje też laptopy, smartfony, peryferia i inny sprzęt IT).
„Sieć realizuje ważną rzecz. Dotarcie do każdego miejsca, gdzie rynek istnieje, nie tylko do największych miast” – wyjaśniał CFO.
Według danych AB wzrost obrotów sieci Kakto wyniósł w I kw. br. 19 proc. r/r, podczas gdy sprzedaż AGD dystrybutora zwiększyła się o 22 proc., a na asortymencie TV o 31 proc. Czyli sieć pokazała jednak niższą dynamikę.
Celem dla Kakto na kolejne kwartały jest zwiększenie miesięcznej sprzedaży na jeden punkt i poprawa efektywności sprzedaży sieci – poinformowano na konferencji.
Według informacji dystrybutora sieci franczyzowe realizują strategię tripe-win, tzn. korzysta dostawca (bo ma sprzedaż, bezpośredni dostęp do klienta), dystrybutor czyli AB (lojalność partnerów, stabilizacja, większa marża) oraz partner (modele na wyłączność, ochrona cenowa, promocje, szkolenia, różne wsparcie) – podaje AB.
Podobne aktualności
AB wypłaci blisko 32 mln zł dywidendy
Spółka może rozpocząć skup akcji własnych o wartości do 100 mln zł.
AB dystrybutorem produktów Honor
Wrocławska firma jest odpowiedzialna za dostarczanie produktów chińskiej marki do kanału retail.
AB dystrybutorem CyberPower
„Zależy nam na zwiększeniu dostępności produktów dla partnerów” - zapewnia menedżer producenta.