Podczas  dziewiątej z kolei konferencji NEC Pro AV Solutions Competence Days (ponownie w Wieliczce), producent potwierdził swoją strategię: stawiając na perspektywiczne segmenty rynku,  we współpracy z innymi vendorami tworzy komplementarną ofertę dla partnerów i ich klientów z różnych  branż. W tym roku do grona takich dostawców dołączył Edbak – polski producent systemów mocowań AV, a także Yealink –specjalizujący się w projektowaniu rozwiązań wideokonferencyjnych. Rozwiązania komplementarne do produktów NEC-a tworzą także m.in.: Matrox, Kramer, Datapath, Sennheiser,  Utouch, KT, Arec i Audac. Tegoroczny zjazd partnerów NEC-a zgromadził 350 osób.

Mariusz Orzechowski, General Manager Central South East Europe w NEC Display Solutions, wskazał pięć obszarów, w których NEC chce się rozwijać razem z partnerami. Należy do nich personal work space – miejsca codziennej pracy w biurach, dla których utrzymuje ofertę monitorów desktopowych z wyższej półki, często specjalistycznych. Kolejnym jest segment conferencing & communication. Umocnienie się japońskiego producenta na tym polu stanowi jeden z głównych jego celów na najbliższe lata. 

Wymieniony został też oczywiście segment Digital Signage, na którym NEC działa od dziesięciu lat. Nowym akcentem w podejściu do DS jest oferta paneli LED. W związku z tym integratorom zgromadzonym w Wieliczce przedstawiona została strategia rozwoju producenta na rynku takich właśnie wyświetlaczy. NEC chce także utrzymać silną pozycję na rynku security, a dokładnie control roomów. Dla producenta równie ważny pozostaje dla rynek projektorów. Co istotne, nawet te największe rozwiązania chce sprzedawać razem z partnerami. Podczas sesji produktowych podkreślał wagę projektorów laserowych, które mają być przyszłością tego segmentu. 

Tradycyjnie pozostaje dla nas ważna branża edukacyjna, medyczna, monitorów graficznych i kinowa – tłumaczył Mariusz Orzechowski.  – Nie zapominamy o ich, ale będziemy razem z partnerami szukać nowych klientów, chcąc rozszerzyć dotychczasowy zakres działalności. Nie jesteśmy dziś bardzo mocni w branży conference & communication, ale robimy wszystko, aby to osiągnąć.  

 

Przyszłościowe meeting roomy

Podczas konferencji przedstawiono integratorom ciekawe informacje na temat potencjału rynku meeting roomów. Okazuje się, że na świecie istnieje około 32 mln tego typu przestrzeni, z czego w Europie mamy ich 5 mln. Coraz większe potrzeby klientów związane z wyposażeniem sal konferencyjnych, czy mniejszych pokojów spotkań stają się jednym z głównych czynników wpływających pozytywnie na sprzedaż wyświetlaczy LFD. 

Jeśli chcemy sprzedawać więcej monitorów, koncentrujmy się również na tym rynku – zachęcał partnerów Mariusz Orzechowski. 

Na wyposażenie tego typu przestrzeni, według danych przedstawionych podczas konferencji, składają się w 46 proc. właśnie wyświetlacze. Z kolei 21 proc. to systemy audio, 20 proc. – rozwiązania do współpracy, a 13 proc. – systemy kontroli. 
Partnerzy, którzy wraz z NEC chcą odnaleźć się na tym rynku, muszą pamiętać, że klienci wyposażający meeting roomy potrzebują całościowych rozwiązań, nie pojedynczych produktów. Dlatego do Wieliczki przyjechali między innymi przedstawiciele firmy produkującej mównice i specjalne stoły do sal konferencyjnych. Zdaniem NEC-a nic nie stoi na przeszkodzie, aby jego partnerzy wyszli – w przypadku pokojów konferencyjnych – nawet poza branżę IT i AV. Wielu klientów, szczególnie tych, którzy będą tworzyć przestrzenie konferencyjne od zera, prawdopodobnie skorzysta również z tej „nie technologicznej” części oferty integratorów.

W przypadku meeting roomów szczególnego znaczenia nabiera profesjonalne wyposażenie małych przestrzeni. Do 2020 r. aż 67 proc. tego typu miejsc mają stanowić huddle roomy. Między innymi z uwagi na ten sektor w 2019 r. NEC ma wprowadzić na rynek projektor P525UL o bardzo cichej pracy. Producent chce także oferować prekonfigurowalne ekrany LED do przestrzeni konferencyjnych i wspierać partnerów zainteresowanych tymi rozwiązaniami. Jednocześnie niezmiennie mocne wsparcie mają otrzymywać partnerzy oferujący klientom ekrany LFD. Rozwiązaniem przeznaczonym na ten rynek jest także InfinityBoard – kombajn do komunikacji – jak go określili specjaliści NEC-a, którego elementem jest wielkoformatowy monitor interaktywny. O tym rozwiązaniu dużo mówiono w zeszłym roku podczas spotkania partnerskiego, jednak dysponowano wtedy jeszcze wyłącznie prototypem rozwiązania. Obecnie NEC może się już pochwalić pełnowartościowym produktem. 

Niebawem ofertę producenta ma wzbogacić także Collaboration Soundbar  – niewielki system wideokonferencji z wbudowaną kamerą i mikrofonami. Z uwagi na duże znaczenie rynku sal konferencyjnych w strategii NEC-a, dostawca ten podpisał umowę o współpracy z Cisco, dzięki czemu jego monitory są kompatybilne z Cisco WebEx. 

 

Laser dla dalszego wzrostu

Coraz atrakcyjniejszym, pod względem możliwości zarobku, staje się według NEC-a rynek projektorów laserowych. Partnerom zgromadzonym w Wieliczce przypomniano, że japoński producent jest prekursorem projekcji laserowej i dysponuje obecnie czwartą generacją tych rozwiązań. Według różnych prognoz w ciągu najbliższych trzech lat rynek projektorów laserowych wzrośnie dwukrotnie. W I kw. 2018 r. cały rynek instalacyjnych projektorów laserowych wzrósł o 55 proc. rok do roku. W II kw. 2018 roku 54 proc. wszystkich sprzedanych projektorów instalacyjnych stanowiły lasery. W 2022 r. ma to być już 93 proc. W tym kontekście wspomniano o najnowszym projektorze laserowym PX1005QL, który dopiero wejdzie do oferty.

Do mocnego zaangażowania w rynek projektorów laserowych namawiali partnerów Wojciech Kosek, Field Sales Engineer i Jacek Smak, dyrektor handlowy NEC. Ta technologia pojawia się w coraz tańszych produktach i wyprze z czasem projektory lampowe, charakteryzujące się stosunkowo wysokim kosztem obsługi. Warto przygotowywać klientów na tę zmianę i edukować ich w kierunku  projekcji laserowej. NEC rozszerza ofertę projektorów wyświetlających obraz w tej technologii. Na rynku w niedalekiej przyszłości pojawią się na przykład modele P525UL i P525WL w atrakcyjnej cenie.  Charakteryzują się, jak podał producent, między innymi cichą pracą, brakiem filtrów, niskim zużyciem energii, funkcją stałej jasności, wejściem sygnałowym 4K. 

 

Na rynek LED – strategicznie

NEC nie spieszył się z wprowadzeniem oferty do wyświetlaczy LED, czekając, aż rynek ten się ustabilizuje i pojawią się standardowe moduły LED. Teraz, kiedy ten warunek został spełniony, producent zaprasza partnerów do współpracy również na tym polu. Za tym, aby zainteresować się tą technologią wyświetlania, przemawiają między innymi prognozy Future Source i Meco. Według analityków wartość całego rynku wyświetlaczy do 2021 r. wzrośnie z 12,5 do 14 mld dol., a ekspansja rozwiązań LED będzie na nim coraz bardziej widoczna (wzrost z 1,3 mld do 1,7 mld). 

Przytaczając te dane, Mariusz Orzechowski podkreślał, że – choć widać coraz większą ekspansję rozwiązań LED –  to wartość rynku monitorów LFD wzrośnie z 7 na 8, 5 mld dol., w dalszym ciągu pozostając bardzo atrakcyjnym segmentem dla producenta i jego partnerów. Również rynek monitorów desktopowych pozostaje, według przewidywań Future Source i Meco, bez zmian pod względem wartościowym, dlatego nie należy się od niego odwracać. Zresztą NEC dba również o tę część oferty, utrzymując w niej między innymi rozwiązania dziś już niszowe, którymi interesuje się specyficzna grupa odbiorców. Mowa na przykład o wyświetlaczach 17-calowych, wciąż poszukiwanych przez niektórych klientów.

Biznes na dwóch nogach

Na rynku wyświetlaczy LED NEC chce ustabilizować swoją pozycję zarówno w zakresie produktów standardowych, jak też customizowanych.  W odniesieniu do pierwszej grupy zamierza wprowadzić trzy rozwiązania standardowe, które będą dostępne w dystrybucji. Są to cyfrowe plakaty, produkty prekonfigurowane (moduły 16:9 Full HD w trzech rozmiarach) i tak zwane standardowe nieprekonfigurowane, do których będzie potrzebny projekt. W jego stworzeniu pomoże specjalny konfigurator dla systemów LED, który ma być zamieszczony na stronie internetowej producenta. 

NEC obiecuje, że jest przy tym w stanie wesprzeć duże projekty finansowaniem dla klienta końcowego. Usługa taka może być przydatna zwłaszcza, gdy określony projekt oparty na instalacjach LED będzie realizowany u klienta nie tylko w kraju, ale i poza Polską.