Zapowiadany w październiku ubiegłego roku na konferencji w Nowym Orleanie program partnerski nareszcie zaczął nabierać ostatecznych kształtów. Istniejące programy zostają od tego roku zastąpione jednym, zawierającym cztery poziomy partnerstwa. Są to (według stopnia zaawansowania): Partner Zarejestrowany (Registered Member), Partner Handlowy Microsoft (PHM), Microsoft Certified Partner (MCP) oraz Microsoft Gold Certified Partner (MCP Gold). Ciekawe, że światowy program partnerski składa się z trzech poziomów, natomiast w kilku krajach, w tym w Polsce, występuje poziom pośredni – Partner Handlowy, który będzie istniał na pewno do końca tego roku kalendarzowego, jednak jego przyszłość jest nieokreślona.

Nowy program partnerski to nie tylko połączenie istniejących. Microsoft wprowadził po pierwsze system punktów przyznawanych partnerom za wdrożenia, obroty czy referencje, po drugie jaśniejsze zasady klasyfikacji partnerów w zakresie specjalizacji czy też, według korporacyjnej terminologii, kompetencji. Ponadto stworzył zespół osób (obecnie 16) kontaktujących się z partnerami, z których każda ma pod opieką określoną ich liczbę. W Microsofcie są zdania, że dla partnerów jest to duże ułatwienie, gdyż kontaktują się za każdym razem z jedną osobą, a nie – jak do tej pory – z kilkoma.

Czy zbiera pan punkty?

Punkty służą do określania poziomu partnera w programie. Przyznawane są za:

  • certyfikaty Microsoftu (MCSE, MCSD, MCDBA, MCT, MCAD, MCSA) uzyskane przez pracowników,
  • własne produkty stworzone w technologii Microsoftu, które po przetestowaniu uzyskały odpowiednie certyfikaty lub spełniły wymagania Microsoft Windows Hardware Quality Labs (WHQL),
  • uzyskane przez partnera specjalizacje (zwane przez producenta kompetencjami – Microsoft Competency); punkty przyznawane są maksymalnie za dwie referencje wystawione przez klientów (ważne przez rok),
  • obrót ze sprzedaży produktów Microsoftu,
  • sprzedaż oficjalnych produktów szkoleniowych Microsoft (MLP),
  • działalność firmy jako Hosting Data Center, producenta i dystrybutora urządzeń mobilnych, lub za uczestnictwo w programie licencyjnym dla ISV.

Dane o tym, ile punktów przysługuje za co, oraz informacje o liczbie punktów koniecznych, aby ubiegać się o dany poziom w programie partnerskim, będą znane prawdopodobnie pod koniec kwietnia. Wtedy też zacznie funkcjonować na stronach internetowych Microsoftu mechanizm zgłaszania działań partnera, za które przyznawane są punkty i sposób naliczania punktów. W nowym programie partner nie musi zdobywać kolejno wszystkich poziomów, i na przykład, aby zostać Microsoft Certified Partnerem, wystarczy zgromadzić odpowiednią liczbę punktów (naliczanych na bieżąco). W przypadku, gdy firma otrzyma nowe referencje od klienta za wdrożenie, wpisuje to na stronie i liczba punktów automatycznie rośnie. Po roku (gdy kończy się czas, na jaki przyznano punkty za referencje) liczba punktów automatycznie spada. Może to spowodować, że partner straci prawo do przedłużenia udziału w programie (na kolejny rok) na takim samym poziomie, jeżeli nie uzupełni liczby punktów. W nowym programie kładzie się większy nacisk na efekty działalności niż na certyfikaty, jak poprzednio. Więcej punktów można będzie uzyskać za obroty i referencje niż za certyfikowanych pracowników. Punktowane będzie także dobrowolne poddanie się badaniu opinii klientów o firmie, przeprowadzane przez wskazanego przez Microsoft audytora.

W nowym programie Microsoftu tylko partnerów na poziomach MCP i MCP Gold obowiązują specjalizacje. Przypomnijmy, że do tej pory firmy mające tytuł Microsoft Certified Partner nie miały przypisanych specjalizacji (kompetencji). Obecnie partnerzy mogą sami określać swoje dziedziny działania, jednak wiąże się to z koniecznością udowodnienia, że firma zasługuje na dany tytuł. Partnerzy MCP mogą, a MCP Gold muszą wybrać jedną lub więcej kompetencji. Począwszy od kwietnia 2004 roku mogą zdecydować się na jedną (lub kilka) specjalizację z jedenastu oferowanych: Networking Infrastructure Solutions, Security Solutions, Business Intelligence Solutions, Integrated E-Business Solutions, ISV/Software Solutions, OEM Hardware Solutions, Advanced Infrastructure Solutions, Information Worker Productivity Solutions, Learning Solutions, Microsoft Business Solutions i Licensing and Soft­ware Asset Management Solutions (szczegółowy opis w tabeli). Specjalizacja nie zależy od wielkości obsługiwanych przedsiębiorstw. Producent dopuszcza możliwość, że jeśli partner zakwalifikuje się do poziomu Certified lub Gold Certified, będzie specjalizować się we wszystkich dziedzinach. Jednym z bardziej interesujących, zdaniem przedstawicieli branży, elementów programu będzie wspólna polityka wobec niezależnych producentów oprogramowania.

Aplikacja musi być bezpieczna

O tytuł partnera ISV (Independent Software Vendor) może ubiegać się partner Microsoftu, który wyśle oprogramowanie do Veritest, firmy testującej aplikacje. Opłata za testowanie zależy od złożoności aplikacji. Szczegółowe informacje na ten temat można uzyskać w laboratoriach testowych.

Testerzy oceniają, czy aplikacja jest stabilna i bezpieczna – mówi Janusz Krzyczkowski, Breadth ISV Manager w Microsofcie. – Wystarczy, że działa w środowisku Microsoft Server 2003, Microsoft SQL lub .Net. Dla naszych partnerów wybór specjalizacji ISV jest szansą, bo dzięki niej mogą otrzymać tytuł Microsoft Certified Partner lub Microsoft Gold Certified Partner.

Microsoft do programu dopuszcza także firmy, które dopiero zamierzają wprowadzić do oferty oprogramowanie. Aby wziąć w nim udział, trzeba kupić za 420 dol. narzędzie programistyczne MSDN Universal z licencjami do użytku wewnętrznego. Producenci oprogramowania w ramach ISV mogą specjalizować się w dostarczaniu aplikacji pracujących m.in. w: Windows, SQL Server, Server 2003, ISV, .Net, Microsoft CRM. Oprogramowanie może otrzymać jeden z dwóch certyfikatów: Verified (niższy) i Designed (wyższy).

Szczegółowy opis kompetencji, warunki ich zdobycia oraz korzyści z nich płynące znajdują się na stronie www.microsoft.com/poland/partner/mcp/kompetencje.asp.

Gdzie jest moja rejestracja?

Do marca w nowym programie partnerzy mogli się rejestrować tylko na poziomie MCP – na zasadach obowiązujących w ubiegłym roku. Możliwe było też odnowienie tytułu MCP i MCP Gold według dawnych wymagań. Do końca marca zarejestrowało się, zgodnie z danymi Microsoftu, blisko 90 proc. dotychczasowych partnerów oraz ponad 25 nowych. Od początku roku działa też rejestracja tegorocznej edycji programu PHM. Od kwietnia mogą się rejestrować partnerzy wszystkich poziomów, należy jednak spełnić nowe wymagania programu (patrz: tabela), uaktualnić dane kontaktowe oraz listę certyfikatów. Udział na poziomie MCP i MCP Gold wymaga uiszczenia rocznej opłaty członkowskiej. W nowym programie członkostwo liczy się od dnia podpisania umowy (np. od kwietnia do kwietnia) i w takim cyklu partner płaci za członkostwo oraz otrzymuje pakiety oprogramowania oraz prawa do korzystania z licencji na produkty. W poprzednich edycjach było to naliczane w cyklu roku kalendarzowego.