Od kilku lat obserwujemy dynamiczny wzrost sprzedaży
smartphone’ów, co ostatnio widać szczególnie wyraźnie. Z danych GfK
Polonia wynika, że odsetek tych urządzeń w Polsce w 2010 r.
wynosił 11,5 proc., ale już w 2011 r. co trzeci telefon był
smartphone’em. W opinii Adama Getki, technical presales managera
w polskim oddziale Samsung Electronics, w III kw. br. już co drugi
telefon sprzedawany w Polsce zaliczał się do tej grupy.

Co ciekawe, niektórzy
posiadacze takiego sprzętu nie zamieniliby go na urządzenie innej firmy.
Najwięcej „wyznawców” znajduje się oczywiście wśród użytkowników iPhone’ów
(84 proc. – według GfK Polonia). Kolejne miejsca zajmują BlackBerry
i Research In Motion. Zresztą Apple tylko w III kw. br. sprzedał 26
mln iPhone’ów, osiągając 28-proc. wzrost sprzedaży w stosunku do
analogicznego kwartału poprzedniego roku.

 

Rekordy sprzedaży

Wszelkie rekordy sprzedaży bije nowy Samsung Galaxy S III.
Tylko w ciągu 100 dni od premiery rynkowej nabywców znalazło 20 mln
egzemplarzy tego modelu.

O udziały w rynku walczą również inni gracze, ale
niechętnie upubliczniają informacje na ten temat. Z tego, czego udało nam
się dowiedzieć, drugie miejsce na rynku zajmuje Huawei, a trzecie Sony
Mobile.

W pierwszym półroczu
2012 w sektorze rozwiązań konsumenckich Huawei wyraźnie zwiększyło swój
udział w światowym rynku smartphone’ów z wyższej półki dzięki
premierom sztandarowych produktów Ascend P1 oraz Ascend D1, które stały się
bestsellerami w Chinach, Europie Zachodniej, Japonii, Australii, Kanadzie.
O klientów stara się także Nokia. W pierwszym półroczu 2012 na całym
świecie udało jej się sprzedać 6 mln urządzeń z nowej serii Lumia,
działających pod kontrolą systemu operacyjnego Windows Phone.

Producenci smartphone’ów
nie mają wątpliwości, że trendy wzrostowe będą się utrzymywać. Najważniejsze
powody coraz większej popularności opisywanych urządzeń to coraz bardziej przystępne
ceny, rosnąca konkurencja oraz rozpowszechnienie mobilnego Internetu.

Najlepiej sprzedające się modele smartphone’ów

– BlackBerry 9900

– GigaByte G1355 Flounder 3G/DualSim/Android 2.3/4,3’’

– HTC One S

– HTC One X

– Huawei Ascend G300

– Huawei Honor U8860

– iPhone 4

– iPhone 5

– Motorola Max

– Nokia 800 Lumia

– Nokia Lumia 610 Black

– Samsung I9300 Galaxy S III

– Samsung I9100 Galaxy S II Android 2.3

– Sony Xperia (TM) neo V

– ZTE Kis

Źródło: CRN Polska

 

 

Od wielu lat obserwujemy dynamiczny wzrost sprzedaży
smartphone’ów wraz z końcem roku i sezonem świątecznym. Wielu
użytkowników prostych telefonów wymienia je na smartphone’y, na które
zdecydowanie panuje moda. Coraz ciekawszy design, duże dotykowe ekrany, wygodne
korzystanie z Internetu, wysoka wydajność, coraz większa dostępność cenowa
– to cechy, które powodują, że coraz więcej klientów sięga właśnie po te
urządzenia
– podkreśla Dariusz Marnic, Marketing Manager w dziale
terminali Huawei.

 

Szansa dla resellerów

Popularność smartphone’ów
prawdopodobnie będzie nadal rosła.

Przewidujemy dalszy wzrost sprzedaży oraz rozwój
urządzeń mobilnych, zarówno jeżeli chodzi o wielkość wyświetlaczy, jak
i wzrost mocy obliczeniowej, która pozwoli na tworzenie jeszcze
doskonalszych aplikacji. Z naszych analiz wynika, że szczególnie szybko
może rosnąć segment modeli zaliczanych do klasy premium
– zauważa Adam
Getka z Samsung Electronics Polska.

Nic więc dziwnego, że te urządzenia pojawiają się także
w ofercie innych graczy. W Polsce startuje z nimi Asbis (marka
Prestigio) oraz niemiecka firma Tecmobile, nowy producent na polskim rynku.
Asbis szacuje swój udział w rynku smartphone’ów dla marki Prestigio na 20
tys. sprzedanych urządzeń do końca roku. Dystrybutor prowadzi rozmowy
z dużymi sieciami handlowymi oraz operatorami na temat wprowadzenia swoich
zaawansowanych telefonów do ich oferty. Można się spodziewać, że zarobią na
nich również resellerzy. W 2013 r. może do nich także trafić
ok. 50 tys. urządzeń Tecmobile (za pośrednictwem AB, z którym
współpracuje niemiecki producent).

Zdaniem Zbigniewa
Mądrego, dyrektora handlowego i członka zarządu AB, w bieżącym roku
w Polsce nabywców znajdzie ponad pół miliona smartphone’ów, z czego
około 30 proc. może być sprzedanych przez resellerów. Ci ostatni muszą
jednak pamiętać, że najwyższe marże uzyskuje się na mniej popularnych brandach.

Prowadzimy różne działania wspierające sprzedaż
w kanale resellerskim. Są to m.in. programy lojalnościowe, materiały POS,
programy „try and buy” oraz bardzo popularne szkolenia dla pracowników sklepów
i ich właścicieli: zarówno techniczne, jak i handlowe
– mówi
Zbigniew Mądry.

Podobne działania w stosunku do partnerów rozważa
Huawei. Z resellerami współpracują oczywiście także inni producenci, m.in.
Nokia i ZTE.



Adam Getka

 

Technical Presales Manager w Samsung Electronics Polska

Coraz więcej osób korzysta
z bogactwa funkcji oferowanych przez smartphone’y. Te urządzenia są
z jednej strony narzędziem niezbędnym dla managerów, ale jednocześnie mają
rozbudowane funkcje multimedialne, więc znajdują nabywców także w gronie
młodych i najmłodszych użytkowników, którzy chcą dzielić się zdjęciami,
filmami i mieć stały dostęp do portali społecznościowych oraz sklepów
z aplikacjami.

Zdaniem resellera

• Mariusz Pachnowski, współwłaściciel wrocławskiego Nipol
Media

Boom na smartphone’y jest chyba trochę
nadmuchany. 30 proc. naszych klientów wybiera raczej zwykle telefony.
Barierą jest cena, ale nie tylko – część użytkowników szuka zwykłego
aparatu, z którego zamierza dzwonić, a urządzenia dotykowe
niekoniecznie ich interesują.

• Agnieszka Stawiarz, handlowiec w elecity.pl

Smartphone’y w ogóle się nam nie sprzedają. Wydaje
się, że przyczyną jest głównie cena. Klienci zwykle kupują je
u operatorów, ale najwyraźniej nie zdają sobie sprawy z tego, że
koszt urządzenia jest wliczony w abonament, co w efekcie sprawia, że
wcale nie jest mniejszy niż w przypadku zakupu w sklepie.