W 2001 r. resellerzy kupowali komponenty (ostatnia z kategorii produktów, w której ankietowani oceniali firmy dystrybucyjne w ramach badania Channel Track) najczęściej u 12 dostawców: w AB, ABC Dacie, Actionie, Californii Computer, Incomie, Ingramie Micro, JTT Computer, MSD, Optimusie, Pronox Technology, Tech Dacie i Techmeksie. W porównaniu z poprzednim rokiem liczba dystrybutorów komponentów zmniejszyła się o 5 firm. Ze znanych wszystkim powodów grono to opuścili: Cezar, STGroup i TCH Components. Natomiast Inter-Es i Rubikon nie znalazły się w grupie najczęściej wybieranych dostawców komponentów, ponieważ nie uzyskały wystarczającej liczby wskazań (20). Udało się to Ingramowi Micro, który jeszcze w 2000 r. nie był jednym z głównych źródeł zaopatrzenia dla resellerów. Awans, podobny jak w przypadku komponentów, spotkał w zeszłym roku Ingram Micro także w kategorii peryferii.

Optimus na równi z Incomem

Oceny, które wystawili resellerzy dystrybutorom komponentów w 2001 r., pogorszyły się w porównaniu z rokiem ubiegłym. Najlepiej wypadł Incom i Optimus. Obie firmy zanotowały w zeszłym roku tylko po 3 niższe oceny. W przypadku Incomu obniżono ocenę za dotrzymywanie deklarowanego terminu dostaw, czas realizacji zamówienia i pomoc techniczną, w przypadku Optimusa zaś – za dostępność produktów z cennika w magazynie, jego lokalizację i łatwość kontaktu telefonicznego. Poprawa oceny Optimusa w takiej samej liczbie kategorii co w przypadku Incomu nie musi oznaczać, że resellerzy postrzegają obie firmy tak samo. Więcej danych pozwalających na bardziej obiektywne spojrzenie na pozycję dystrybutorów w poszczególnych kategoriach przedstawimy w najbliższym numerze.

Najgorzej wśród sprzedawców komponentów wypadła California Computer. Jej notowania były ostatnio gorsze niż dwa lata temu aż w przypadku 14 z 17 kryteriów. Wzrost ocen dotyczył jedynie jakości obsługi, lokalizacji siedziby lub magazynu i łatwości kontaktu telefonicznego. Reszta dystrybutorów komponentów uzyskała wyniki podobne jak w innych kategoriach produktów – straciła w oczach resellerów pod względem kilku lub kilkunastu czynników.

Powody niezadowolenia

Co w 2001 r. było najczęściej powodem niezadowolenia resellerów ze współpracy z dystrybutorami komponentów? Zdecydowanie wsparcie techniczne. Jego ocena pogorszyła się w porównaniu z 2000 r. aż w przypadku 10 dystrybutorów. Spadła, choć nieco mniej niż dotycząca wsparcia technicznego, ocena elastyczności polityki kredytowej i udziału dystrybutora w akcjach promocyjnych (7 dystrybutorów otrzymało gorsze w porównaniu z zeszłym rokiem oceny). Reszta czynników współpracy resellerów z dystrybutorami w 2001 r. została przez tych pierwszych oceniona niżej niż w 2000 r. w przypadku mniej więcej tej samej liczby dystrybutorów. Na tym tle wyróżnia się ocena jakości obsługi. W 2001 r. resellerzy wystawili za nią noty gorsze niż dwa lata temu tylko dwóm dystrybutorom (AB i Techmeksowi).