Pierwszy kwartał br. 10 proc. ankietowanych uważa za bardzo dobry, a 35 proc. za dobry pod względem sprzedaży. Niczym specjalnym ten okres nie wyróżnił się dla co trzeciego przedsiębiorcy, a jak najszybciej chce o nim zapomnieć 26 proc. (17 proc. miało słabą sprzedaż, a 9 proc. bardzo słabą). W dalszej kolejności pytaliśmy czytelników o przewidywania na drugi kwartał bieżącego roku. Wśród tych, którzy zdecydowali się wziąć udział w sondzie, przeważają optymiści. Dokładnie 40 proc. respondentów przewiduje, że w kwietniu, maju i czerwcu sprzedaż będzie dobra, a 7 proc. spodziewa się nawet bardzo dobrej. Przeciwnego zdania jest co piąty reseller, a 33 proc. sądzi, że II kwartał będzie 'taki sobie’.

Kraj optymistów

Najbardziej zadowoleni z pierwszego kwartału okazali się reprezentanci firm z województw kujawsko-po­morskiego, lubuskiego, a także dolnośląskiego. W pozostałych województwach odsetek zadowolonych jest mniejszy, ale stanowią większość. Wyjątkiem jest Łódzkie i Opolskie, gdzie większości przedsiębiorców sprzedaż szła słabo, a także Śląskie, w którym wygranych i przegranych jest tyle samo.

Z kolei pod względem odsetka optymistycznie zapatrujących się na sytuację firm w ciągu najbliższych trzech miesięcy na pierwszym miejscu wymienić trzeba Kujawsko-Pomorskie i Lubuskie, w dalszej kolejności zaś Opolskie, Małopolskie i Podkarpackie. Znamienne, że we wszystkich województwach jest więcej takich, którzy są dobrej myśli, niż czarnowidzów (pewnie woleliby, żeby nazywać ich realistami…).

Pieniądz w małych i średnich

Najlepiej styczeń, luty i marzec ocenili resellerzy sprzedający głównie dużym firmom. Dla 22 proc. z nich pierwszy kwartał był bardzo dobry, a dla 34 proc. dobry. Niewiele gorzej mieli się działający przede wszystkim w sektorze urzędów administracji państwowej i samorządowej oraz innych placówek sektora publicznego (szkół, szpitali etc.). Z tą różnicą, że w ich przypadku bardzo zadowolonych jest tylko 13 proc., ale za to aż dla 40 proc. z nich był to okres dobry. Problemów ze sprzedażą nie miała w pierwszych trzech miesiącach roku także większość resellerów sprzedających małym i średnim przedsiębiorstwom. Ponad połowa określiła swój poziom sprzedaży w tym czasie jako dobry (39 proc.) lub bardzo dobry (11 proc.). Najgorzej o pierwszym kwartale wypowiadają się resellerzy, którzy koncentrowali się na tzw. użytkownikach domowych. W ich przypadku mamy do czynienia z podobną liczbą zadowolonych (33 proc.) i niezadowolonych (31 proc.).

W świetle podanych wyników nie dziwi, że najbardziej optymistycznie patrzą w najbliższą przyszłość resellerzy i integratorzy współpracujący głównie z firmami. O ciągłości dobrej passy przekonani są zwłaszcza integratorzy świadczący usługi dla dużych firm. Aż 64 proc. twierdzi, że ich obroty w drugim kwartale będą dobre (50 proc.) bądź bardzo dobre (14 proc.). Bez obaw działać będzie także większość współpracujących z urzędami, ponieważ 52 proc. prognozuje dobrą lub bardzo dobrą sprzedaż w kwietniu, maju i czerwcu, jak również tych, co zarabiają przede wszystkim na MSP (w sumie 51 proc. optymistów). Z kolei w najciemniejszych barwach widzą drugi kwartał resellerzy działający głównie w sektorze klientów indywidualnych. Prawie co trzeci przewiduje, że sprzedaż w tym okresie będzie słaba (22 proc. wskazań) lub bardzo słaba (6 proc.). Jednak nawet w tej grupie czarnowidzów optymiści przeważają nad pesymistami.

Było nieźle, jest lepiej

Warto wspomnieć, że w tym roku nastroje resellerów są lepsze niż rok temu. Wprawdzie także wówczas zadowoleni z pierwszego kwartału przeważali nad niezadowolonymi, ale nie była to aż tak duża przewaga. Przypomnijmy, że pierwsze trzy miesiące ubiegłego roku były bardzo dobre dla 7 proc. resellerów, dobre zaś dla 33 proc. Za taki sobie uznał ten okres co trzeci, a do słabej lub bardzo słabej sprzedaży przyznało się w sumie 30 proc. pytanych.

Jeśli chodzi o podział regionalny, w ubiegłym roku mieliśmy do czynienia z innymi wynikami. Wtedy najbardziej zadowoleni z pierwszego kwartału okazali się przedstawiciele firm z województwa opolskiego, a następnie pomorskiego i mazowieckiego. Rok temu uzyskaliśmy natomiast podobne wyniki w podziale na segmenty, w jakich działali nasi respondenci. Podobnie jak obecnie, najlepiej styczeń, luty i marzec w ubiegłym roku ocenili resellerzy i integratorzy sprzedający głównie dużym firmom. Dla 24 proc. z nich pierwszy kwartał był bardzo dobry, a dla 25 proc. dobry. Gorzej niż w tym roku miały się firmy działające przede wszystkim w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw, a jeszcze słabiej resellerzy współpracujący głównie z tzw. użytkownikami domowymi (czytaj: CRN Polska nr 8/2003, 'Było nieźle, będzie lepiej’).

Współpraca: Andrzej Janikowski