Jako samodzielny vendor McAfee skupi się w stu procentach na cyberbezpieczeństwie. W końcu 2017 roku, podczas MPower Cybersecurity Summit w Amsterdamie i podobnych spotkań w innych częściach świata, zakomunikował partnerom swój plan rozwoju portfolio produktów. David Small, Vice President EMEA Channel w McAfee, podkreślił, że producent stał się obecnie bardziej elastyczny, może więc stosunkowo szybko reagować na dynamicznie zmieniające się potrzeby rynku, włączając do oferty odpowiednie rozwiązania. Samodzielnie kreowane portfolio już jest i w przyszłości będzie – zdaniem przedstawicieli vendora – dobrą podstawą dla rozwoju biznesu szczególnie tych partnerów, którzy dołożą starań, aby się przetransformować ze sprzedaży typowo transakcyjnej w stronę usług. Nowe podejście partnerów jest tak samo ważne jak działania vendora. McAfee uważa, że bez zbudowania ecosystemu firm współpracujących (również innych producentów) oraz silnego kanału, jego wysiłki na wiele się nie zdadzą, ponieważ trend digitalizacji na rynku przedsiębiorstw niesie ze sobą zbyt duże wyzwania i zagrożenia.  

W przyszłość ze Skyhigh

Rozwój portfolio w zakresie  zaawansowanych rozwiązań zabezpieczających ma obejmować cały przekrój infrastruktury klientów – od “końcowek” po chmurę. Ważnymi działaniami pomocnymi w realizacji zamierzeń vendora są: współpraca z innymi istotnymi graczami na rynku oraz przejęcia. W kontekście tych ostatnich trzeba podkreślić zakup przez McAfee Skyhigh Networks, firmy oferującej narzędzia i usługi CASB (cloud access security broker), mające na celu zwiększenie widoczności i ochronę danych w aplikacjach chmurowch, np. przez kontrolę nieuprawnionego ich współdzielenia. Dokonując przejęcia Skyhigh producent patrzy w przyszłość, choć niezbyt odległą. Obecnie z platform CASB korzysta mniej niż 5 proc. dużych przedsiębiortw. Jednak według prognoz Gartnera, mają się one rozwijać na tyle szybko, że do 2020 roku odsetek ich użytkowników na rynku dużych organizacji sięgnie 85 proc. Jak przekonuje Adam Philpott, EMEA President w McAfee, przejęcie verdora CASB dowodzi, że firma, która wyszła spod skrzydeł Intela, szybko rozwija się w kierunku nowych obszarów związanych z bezpieczeństwem i jako samodzielna organizacja będzie innowacyjna.

Pod rękę z vendorami

Ale nie tylko przejęcie Skyhigh ma pomóc zarówno producentowi jak i integratorom odpowiadać na potrzeby klientów końcowych i działać efektywnie na rynku, który w dziedzinie bezpieczeństwa stał się wyjątkowo wymagający i dynamiczny. Amerykański dostawca podkreślił rozbudowywanie ecosystemu vendorów, którzy integrują w swoich rozwiązaniach technologie McAfee. Przykładem Xerox, którego urządzenia wielofunkcyjne serii ConnectKey zabezpiecza program McAfee, wykrywający nieuatoryzowany dostęp oraz manipulacje przy plikach drukarek. Konsola McAfee w tym przypadku stanowi wygodne rozwiązanie monitorujące. Wyższy poziom zabezpieczeń i funkcjonalny wygodny monitoring zagrożeń nabierają szczególnego znaczenia w czasach internetu rzeczy, kiedy do sieci podłączonych jest coraz więcej firmowych urządzeń, a służbowe dane mogą w stosunkowo łatwy sposób trafić na nośniki należące do osób nieuprawnionych.  Waga zabezpieczeń rośnie także w kontekście coraz bardziej rygorystycznych przepisów prawa, które mają na celu skuteczną ochronę danych osobowych.

Chmura: bezpieczeństwo dla hybryd

Analitycy oczekują,że chmura hybrydowa zacznie szybko dominować szczególnie w przemyśle. Wraz ze wszystkim korzyściami wynikającymi z modelu cloudowego, powstaną nowe wyzwania związane z przejrzystością, zarządzaniem oraz bezpieczeństwem takich środowisk. Odpowiedzią na nie ma być McAfee Cloud Workload Security (CWS), umożliwiający według producenta stosunkowo łatwą, bo mocno zautomatyzowaną kontrolę nad środowiskiem – za pomocą konsoli ePo (McAfee ePolicy Orchestrator). Producent rozpoczął też współpracę z Amazonem – co oznacza implementację mechanizmów bezpieczeństwa  McAfee Web Gateway w Amazon Web Services, a także z Mirosoft Azure – w tym wypadku podstawą kooperacji ma być system Advanced Threat Defense (ATD), oparty na technologii sandboxingu. Te działania, zdaniem McAfee, stwarzają dodatkowe możliwości zapewnienia skutecznej ochrony organizacjom, które rozwijają infrastrukturę w kierunku środowisk hybrydowych.

Kolejną firmą, z którą vendor zaczął współpracować jest Cisco. Skutkiem tego McAfee Data Exchange Layer (DLX), czyli otwarta platforma komunikacyjna łącząca  rozwiązania bezpieczeństwa różnych dostawców i umożliwiająca wspólny dostęp do informacji o zagrożeniach została zintegrowana z platformą Cisco pxGrid, o podobnych funkcjach. Taki pomost ma dać partnerom szanse na rozszerzenie oferty i integrację większej liczby rozwiązań ochronnych.

Jak zauważył Adam Philpott, na rynku działa obecnie ponad 1200 producentów systemów bezpieczeństwa (między 350 a 400 rozpoczęło sprzedaż raptem kilka lat temu). Z perspektywy klienta staje się poważnym wyzwaniem  zarządzanie wieloma produktami z dziedziny IT security w jednej infrastrukturze. Klienci chcą uproszczenia i dążą do współpracy z jak najmniejszą liczbą vendorów. Choć trudno tu o złoty środek, to konsolidacja rozwiązań pochodzących od różnych dostawców na jednej platformie zarządzającej stanowi odpowiedź na te potrzeby.

McAfee podkreśla też wykorzystanie sztucznej inteligencji w walce z cyberzagrożeniami, wprowadzając nowy produkt – McAfee Investigator – służący do ochrony urządzeń końcowych, wykorzystujący uczenie maszynowe i AI, aby wzmocnić skuteczność śledzenia i identyfikacji zagrożeń dzięki automatycznemu zbieraniu danych oraz wzmocnieniu analiz ochrony w oparciu o różnorodne informacje i doświadczenia.

Partnerzy: nowe podejście

McAfee zależy na tym, aby partnerzy byli w stanie implmentować  rozwiązania bezpieczeństwa tak samo sprawnie jak specjaliści producenta. Chce zagwarantować klientom szeroki dostęp do swoich systemów i, aby to osiągnąć, namawia partnerów do specjalizacji w zakresie świadczenia usług. Wprowadził  nowe kryteria współpracy dla platynowych partnerów, po to aby lepiej wynagradzać tych, którzy zainwestowali we współpracę z vendorem. Chodzi o docenienie VAR-ów, którzy budują swój biznes wokół software’u McAfee. Do pozostania na poziomie Platinum nie wystarczy więc spełnianie kryterium wysokości kwoty za jaką dokonuje się  zakupów programów ochronnych z logo amerykańskiej firmy. Wygląda na to, że resellerzy,  którzy skupiają się na działaniu transakcyjnym, mając w swojej ofercie również wielu innych  vendorów z rynku specjalizujących się w oprogramowaniu ochronnym, mogą stać się obecnie mniej atrakcyjni dla vendora.