CRN Polska: Zdaniem dystrybutorów zewnętrzne twarde dyski i nagrywarki jeszcze długo nie będą cieszyć się wzięciem. Zwłaszcza w Polsce ich sprzedaż jest marginalna.

Huibert Boreel: Spodziewamy się, że niedługo sprzedaż się zwiększy. Będzie to co prawda wzrost powolny, ale jednak. Proszę zwrócić uwagę, że zainteresowanie notebookami rośnie w Polsce bardzo szybko. CRN Polska podał informację, że w I połowie 2004 r. sprzedano ich o 50 proc. więcej niż w tym samym okresie 2003. A przecież właśnie do komputerów przenośnych stosowane są zewnętrzne dyski i nagrywarki.

CRN Polska: Jakie są oczekiwania Freecomu wobec polskiego rynku?

Huibert Boreel: Trudno jeszcze mówić o konkretnych liczbach. Zakładamy, że podobnie jak na innych rynkach europejskich popyt na przenośne produkty będzie wzrastał. Na przykład w Portugalii 4 lata temu napędy przenośne były marginesem sprzedaży, dziś stanowią już całkiem sporą jej część.

CRN Polska: Czy nie jest za wcześnie na otwieranie oddziału w Polsce?

Huibert Boreel: Stanowczo nie. Błędem byłoby wkraczanie na rynek już dojrzały, chcemy rozwijać się razem z nim. Uważamy, że od momentu przystąpienia Polski do UE powinniśmy już tutaj być.

CRN Polska: A nie obawia się pan, że wasze produkty są jak na Polskę cokolwiek za drogie? Już od dłuższego czasu u dystrybutorów można kupić przenośne twarde dyski, ale kosztują dwa razy tyle, co tradycyjny dysk i obudowa do niego.

Huibert Boreel: To prawda, że klient może sam taniej złożyć sobie dysk przenośny, ale my nie mamy ambicji sprzedawać każdemu. Wszystkie nasze produkty mają certyfikat CE, co jest przepustką na rynek korporacyjny. Niektóre urządzenia uzyskały atest NATO, naszym potencjalnym klientem jest więc też wojsko.

CRN Polska: Czy pana zdaniem to wystarczy, żeby zrównoważyć wysoką cenę?

Huibert Boreel: Mamy pełny asortyment urządzeń przenośnych i zapewniamy wysoki standard usług gwarancyjnych. W przypadku awarii produkt jest po prostu wymieniany bez zbędnych pytań, a awaryjność naszych urządzeń wynosi mniej niż 1 proc. Połowa napędów, które trafiają do naszego serwisu, okazuje się sprawna. Jednak z doświadczenia wiemy, że więcej zyskujemy na zadowoleniu klienta, niż tracimy przez niepotrzebną pracę serwisu.

CRN Polska: Wspomniał pan o szerokiej ofercie. Na zakończenie przydałyby się konkrety.

Huibert Boreel: Są w niej trzy rodzaje urządzeń. Pierwszy to pamięci USB flash, dyski 3,5-calowe, FDD, MP3 z dyskami o pojemności do 5 GB i nagrywarki DVD. Te produkty przeznaczone są dla klientów indywidualnych. Drugą grupę, skierowaną na rynek korporacyjny, stanowią dyski o średnicy 1,8 i 2,5 cala. Ostatni segment, również nastawiony na klienta instytucjonalnego, to professional sto­rage, czyli zewnętrzne pamięci do składowania danych, które mogą być dowolnie rozbudowywane.

CRN Polska: Kto będzie dystrybutorem tych produktów w Polsce?

Huibert Boreel: Nasz kanał dystrybucyjny jest już praktycznie ukształtowany. We wrześniu podpisaliśmy umowy z firmami April i Veracomp. W połowie października sfinalizowaliśmy rozmowy z Californią Computer.