UOKiK nie odpuści wielomilionowych kar dla operatorów komórkowych
Urząd nałożył na czterech największych operatorów komórkowych ponad 110 mln zł kar za nielegalne porozumienie, ale zdaniem sądu firmy nie złamały prawa. UOKiK nie rezygnuje, złożył apelację.
Apelacja dotyczy wyroku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów z czerwca 2015 r. Uchylił on decyzję UOKiK z 2011 r., który stwierdził niedozwolone porozumienie pomiędzy czterema największymi operatorami telefonii komórkowej – Polkomtelem, Polską Telefonią Cyfrową (obecnie T-Mobile), PTK Centertelem (obecnie Orange) oraz P4.
Sprawa dotyczyła konkursu Urzędu Komunikacji Elektronicznej na rezerwację częstotliwości umożliwiających m.in. odbiór telewizji cyfrowej w telefonie. Startowały w nim spółka Info-TV-FM oraz konsorcjum Mobile TV, zawiązane przez czterech operatorów. Konkurs wygrał Info-TV-FM. Aby mógł uruchomić usługi, musiał jednak podpisać umowy z firmami komórkowymi. W opinii UOKiK po przegranym przetargu zawarły one niedozwolone porozumienie. Uzgadniały między sobą zachowania wobec zwycięskiej spółki. Wymieniały między sobą poufne informacje oraz ustalały, jak publicznie kwestionować ofertę Info-TV-FM. Za to UOKiK nałożył na operatorów wysokie kary: na Polkomtela – 33,5 mln zł, na PTC – 34 mln zł, na Centertela – 35 mln zł, a na P4 – 10,7 mln zł. Telekomy odwołały się do sądu.
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchylając decyzję UOKiK stwierdził, że działania operatorów były zgodne z prawem. Wskazał m.in., że ich porozumienie nie miało antykonkurencyjnego skutku, a UOKIK, wydając wcześniej zgodę na utworzenie konsorcjum Mobile TV, nie mógł badać legalności jego działań.
UOKiK utrzymuje, że porozumienie operatorów miało cel antykonkurencyjny, sprzeczny z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów i Traktatem o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Zaznacza, że zgoda prezesa UOKiK na koncentrację (utworzenie konsorcjum Mobile TV) nie oznaczała przyzwolenia na stosowanie przez te firmy praktyk ograniczających konkurencję.
Podobne aktualności
31 mln zł kary dla Amazona od UOKiK
Prezes UOKiK nałożył karę na Amazona za wprowadzanie konsumentów w błąd. Nieprawdziwe informacje o dostępności produktów i terminach dostaw – to kwestionowane praktyki.
Zarzuty UOKiK wobec Vectry
Operator podwyższał klientom opłaty abonamentowe powołując się na wskaźnik inflacji.
Dahua odwoła się od decyzji UOKiK
"Nie zgadzamy się z oceną postępowania" - oświadczyła spółka.