Sprzedaż inteligentnych urządzeń domowych wzrosła w 2021 r. o 11,7 proc. w porównaniu z 2020 r., do ponad 895 mln szt.

Dlaczego ludzie będą kupować więcej

Mimo wstrząsów w łańcuchu dostaw i zawirowań popytu spowodowanych pandemią, analitycy spodziewają się stałego wzrostu rynku przez najbliższych 5 lat (średnio o równe 10 proc. co roku). Powinna przyczynić się do tego rozbudowa systemów smart home przez użytkowników oraz większa dostępność internetu szerokopasmowego i bezprzewodowych sieci w domach.

Obawy wyhamują sprzedaż
Wątpliwości konsumentów dotyczące prywatności, bezpieczeństwa, kosztów i interoperacyjności będą ograniczać rozwój rynku smart home – uważa IDC.

Interoperacyjność sporym wyzwaniem

„Brak interoperacyjności i długowieczność mniejszych producentów OEM to problemy, które będą miały negatywny wpływ na rynek” – twierdzi Jitesh Ubrani, kierownik ds. badań w IDC. – „Chociaż nadchodzący standard Matter pomoże rozwiać niektóre z tych obaw, producenci OEM nadal będą musieli oferować solidny komponent usług oprócz sprzętu”.

Z drugiej strony zwrócono uwagę, że inteligentne urządzenia domowe udowodniły swoją przydatność w czasie pandemii, np. ułatwiając izolację społeczną, zwiększając bezpieczeństwo, zapewniając wygodę i rozrywkę.

USA miało ilościowo największy udział sprzedaży (pod względem wolumenów) w 2021 r. Sprzedaż sprzętu smart home w Europie Zachodniej wzrosła o 14,8 proc.

Ludzie chcą smart wideo

Najwięcej sprzedaje się sieciowych urządzeń do rozrywki wideo, takich jak telewizory smart, tzw. sticki do transmisji strumieniowej i dekodery podłączone do internetu – w 2021 r. ten sprzęt miał w sumie niemal 35 proc. udziału w rynku ilościowo, co oznacza wzrost o 4,8 proc. r/r.

Stanie się jasność

Natomiast sprzęt smart do oświetlenia powinien być najszybciej rosnącą kategorią urządzeń smart home w najbliższych pięciu latach (średnio +23,6 proc. co roku).

Taki ma być efekt upowszechnienia sieci szerokopasmowych w domach, coraz większych środków do dyspozycji mieszkańców oraz rosnącej świadomości konsumentów na temat wygody i oszczędności (na kosztach energii) korzystania z inteligentnego oświetlenia.

Na dużą sprzedaż można też liczyć w przypadku systemów monitoringu wideo i zabezpieczeń. Tutaj przewidywany wzrost powinien wynieść rocznie ponad 10 proc.

Dostawy urządzeń smart home. Prognoza do 2026 r.

Źródło: IDC