Smart home w Polsce daleki od nasycenia
W ub.r. kilka proc. domów korzystało z inteligentnych sprzętów, jednak w nowych inwestycjach ten wskaźnik jest znacznie wyższy.
Bezpieczeństwo i wygoda to najważniejsze powody wyboru rozwiązań smart home – wynika z danych.
Globalne przychody branży smart home mają osiągnąć w 2025 r. wartość 195,3 mld dol. Sama tylko branża inteligentnych zamków do końca 2023 r. będzie warta 2 mld dol. – według Statista.
Według danych Eurostatu z 2019 r. w Polsce zaledwie 3,9 proc. osób próbowało podłączyć do sieci domowy sprzęt AGD, termostat czy system bezpieczeństwa – to jeden z najniższych wskaźników w Europie.
Rynek ma jednak duży potencjał. Krajowe badania pokazują, że w ubiegłym roku już co trzeci budowany dom w Polsce był zaprojektowany z myślą o zastosowaniu inteligentnych technologii, np. możliwość sterowania systemami czy urządzeniami przez smartfona albo przeglądarkę internetową. W takich rozwiązaniach instalowano najczęściej alarmy (13 proc.), sterowanie ogrzewaniem (11 proc.), czujniki CO, dymu, ruchu i inne (10 proc.), systemy oświetlenia (10 proc. ) i kamery monitoringu (9 proc.) – według danych Oferteo.pl.
To są dane sprzed pandemii. Systemy inteligentnego domu mogą stać się kolejnymi narzędziami, które zostaną docenione, ponieważ nabierają dodatkowego znaczenia wobec konieczności spędzania większej ilości czasu w domu i rosnącej roli bezpieczeństwa. Możliwości zastosowania rozwiązań smart home są praktycznie nieograniczone: od automatycznych termostatów, przez inteligentne zamki, a kończąc na inteligentnym oświetleniu czy alarmach.
Jednocześnie ponad połowa respondentów w badaniu Oferteo.pl nie zdecydowała się na wdrożenie technologii z zakresu smart home w swoich nowo budowanych domach – mimo że wiedzą oni o istnieniu takich rozwiązań. Wśród przyczyn ankietowani wskazywali m.in. brak jasności, które potrzeby zaspokajają takie narzędzia (34 proc.) i niedostatki wiedzy na temat danej technologii (21 proc.).
„Statystyki pokazują, że Polakom zależy przede wszystkim na zagwarantowaniu najwyższego poziomu bezpieczeństwa domu i na wygodzie” – zauważa Paweł Bijata, dyrektor ds. marketingu w Gerda – „Świadomość na temat smart home jest stosunkowo wysoka, brakuje jednak przekonania. Oferowanie inteligentnych systemów w standardzie deweloperskim i promowanie ich przez projektantów oraz architektów wnętrz na pewno zwiększyłoby popularność rozwiązań smart wśród Polaków”.
Podobne aktualności
Konsumenci oszczędzają na smart home, chcą niezawodnego internetu
U prawie połowy ankietowanych osłabł zapał do wdrażania nowych technologii i gadżetów do domu.
Rynek Wi-Fi urośnie do 40 mld dolarów
W ciągu 5 lat wydatki na sieci bezprzewodowe wzrosną ponad 3-krotnie.
Rynek smart home „utknął w martwym punkcie”
Sprzedaż nadal spada. Jednak w przyszłym roku powinno być lepiej.