Dystrybutor kupił prawa do marki Optimus od CD Projektu na początku br. Za ile – tego nie ujawnia. Powstał nowy Optimus jako spółka z o.o. należąca do AB. Nowym pomysłem dystrybutora na markę jest utworzenie sieci franczyzowej dla integratorów działających lokalnie. Ma ona umożliwić małym i średnim firmom z tej branży zwiększenie udziału w rynku przetargów i projektów informatycznych, które do tej pory były niedostępne ze względu na brak środków czy kompetencji. Partnerzy będą realizować projekty wykorzystując portfolio produktowe nowego Optimusa – są to m.in. serwery, desktopy, stacje robocze, komputery przemysłowe, systemy digital signage. Urządzenia będą wytwarzane m.in. w czeskiej spółce zależnej AB.  Zapowiedziano, że ich asortyment będzie się powiększać. Zniknie natomiast z rynku marka własna AB – Triline.

Sieć franczyzowa docelowo ma liczyć ok. 100 partnerów (do końca bieżącego roku finansowego AB – czerwiec 2014 – ok. 50). Według planu w ciągu 2 lat roczne obroty spółki powinny osiągnąć 100 mln  zł.


Wsparcie dla partnerów

W ramach franczyzy Optimus zapowiada m.in. specjalne warunki handlowe i ubezpieczeniowe dla partnerów, wsparcie finansowe (w tym pożyczki na realizację projektów) i marketingowe. Ponadto zostanie utworzony Bank Kompetencji, który umożliwi firmom działającym w sieci dzielenie się niezbędnymi do realizacji zaawansowanych projektów kompetencjami. Z danych zebranych przez AB wynika, że ich brak to jedna z barier, która uniemożliwia małym i średnim integratorom zdobywanie większych kontraktów w administracji i biznesie, bo przedsiębiorcy działający na lokalnych rynkach mają zwykle wąskie specjalizacje. Ponadto problemem są ograniczone środki, jakimi te podmioty dysponują (nie tylko na realizację zleceń, lecz także na poszerzanie wiedzy czy kadry fachowców).

Jednocząc siły w ramach sieci, ze wsparciem Optimusa (i stojącego za nim AB), mali i średni integratorzy będą mieli znacznie większe możliwości na rynku. Zdaniem Przemysława Kucharzewskiego, Enterprise Business Group Directora AB i członka zarządu Optimusa, firmy działające w sieci zyskają przewagę nad dużymi integratorami, bo dobrze znają miejscowy rynek i są łatwiej dostępne dla klientów. – Z tego co obserwujemy, duzi integratorzy nie są zainteresowani lokalnymi rynkami. Odbierzemy chleb nie im, tylko naszej konkurencji – dystrybutorom. – zapowiada Przemysław Kucharzewski.

– Liczymy, że vendorzy będą nas mocno wspierali – dodaje prezes AB, Andrzej Przybyło. Według niego nowy Optimus wraz z AB ułatwi producentom dotarcie do klientów. – To projekt 3 x win – wszyscy na nim korzystają: franczyzobiorcy, dystrybutor i vendorzy. mówi szef spółki.

Od partnerów Optimus oczekuje realizacji celów sprzedażowych i aktywności na rynku – ważne, aby uczestniczył w projektach, aktywnie poszukiwał klientów, chciał się rozwijać.

Znana i ceniona marka

Reaktywację Optimusa poprzedzono badaniami wśród potencjalnych klientów – wynika z nich, że jest to najbardziej rozpoznawalna marka wśród dostawców sprzętu komputerowego (zna ją 97 proc. respondentów), a do tego zdecydowanie pozytywnie odbierana. Znaczna większość badanych (80 proc.) zadeklarowała, że chce kupić sprzęt z logo Optimusa.

Odpalono już stronę internetową nowego Optimusa, gdzie można znaleźć więcej informacji. Serwis zostanie rozbudowany m.in. o moduł szkoleniowy dla partnerów. Wkrótce rusza kampania marketingowa promująca nowy projekt.

Optimus powstał w 1988 r. Był producentem komputerów, kas fiskalnych. Założył portal Onet.pl. Wskutek niezgodnych z prawem (jak potem orzekł sąd) decyzji organów skarbowych z 2002 r. i nałożonych kar, firma podupadła. W 2010 – 2011 r. w związku z fuzją z CD Projekt Investment zmieniła najpierw branżę, a potem nazwę – na CD Projekt Red (od 2012 r. – CD Projekt).