Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie przeciwko Netii. Ma ono wykazać, czy firma wcześniej uzyskała zgody na kontakty marketingowe od klientów, którym proponowała zawarcie umowy.

Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym, jeżeli przedsiębiorca chce prezentować swoją ofertę przez telefon, musi już przed pierwszą rozmową mieć zgodę konsumenta na kontakt w celach marketingu bezpośredniego.

Jak podaje UOKiK ze skarg konsumentów i analizy rozmów sprzedażowych wynika, że Netia mogła dzwonić z ofertą do osób, od których nie miała wcześniejszej zgody na kontakt telefoniczny w tym celu. Korzystała przy tym z gotowych baz danych pozyskanych od podmiotów trzecich. W wielu przypadkach próbowała pozyskać zgodę konsumenta podczas pierwszej rozmowy.

„Postępowanie przeciwko Netii – czytamy w informacji opublikowanej przez urząd – może zakończyć się stwierdzeniem stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, nałożeniem kary finansowej, której maksymalny wymiar to 10 proc. obrotu Netii oraz nakazem usunięcia trwających skutków naruszenia.”