Microsoft, DHL, Google, PayPal i Netflix – to najczęściej wykorzystywane marki, pod które podszywają się hakerzy, aby zablokować albo przejąć dane osób czy firm. Prym wiedzie Microsoft – w III kw. 2020 r. blisko jedna piąta tego typu ataków wykorzystywała wizerunek firmy z Redmond – według Check Point Research.

Zdaniem ekspertów Microsoft wybrano ze względu na masową pracę zdalną w czasie pandemii. Jeszcze w II kw. br. koncern cieszył się dużo mniejszym zainteresowaniem hakerów (7 proc. prób phishingu).

„Pracownicy zdalni są obecnie centralnym punktem dla hakerów. Wyczuwając wielką szansę, podszywają się pod najbardziej znaną markę w pracy: Microsoft. Spodziewam się, że udawanie Microsoftu będzie kontynuowane wraz z przełomem nowego roku” – uważa Omer Dembinsky, menedżer w Check Point.

Najczęściej wykorzystywane marki w próbach phishingowych:

  1. Microsoft (19% wszystkich ataków z wykorzystaniem znanych marek)
  2. DHL (9%)
  3. Google (9%)
  4. PayPal (6%)
  5. Netflix (6%)
  6. Facebook (5%)
  7. Apple (5%)
  8. Whatsapp (5%)
  9. Amazon (4%)
  10. Instagram (4%)

Źródło: Check Point Research

Co ciekawe, po raz pierwszy w 2020 r. w Top 10 znalazł się DHL, który od razu zajął drugie miejsce, z wynikiem 9 proc.

Najczęstszą formą ataku były wiadomości e-mail (44 proc. wszystkich prób phishingu). Niewiele mniej (43 proc.) przeprowadzono za pomocą stron internetowych. W obu przypadkach najczęściej podszywano się pod markę Microsoftu. Pozostałe próby wyłudzenia informacji następowały z pomocą ataków na urządzenia mobilne. W tym ostatnim przypadku hakerzy wykorzystywali zazwyczaj brand Whatsapp.