Wydatki na rozwiązania do współpracy on-premise i chmurowe w II kw. br. wzrosły w sumie o 8 proc. od 2021 r. i obecnie zbliżają się do 15 mld dol. kwartalnie – według Synergy Research Group. Z tym że lokalna część rynku stale się zmniejsza i obecnie stanowi 20 proc. całości, w porównaniu do 30 proc. dwa lata temu.

Wciąż rosną natomiast wydatki na usługi hostowane i chmurowe, takie jak UCaaS (zintegrowana komunikacja jako usługa), CCaaS (contact center jako usługa) i CPaaS (platforma komunikacji jako usługa), które łącznie wzrosły o 17 proc. r/r i obecnie generują ponad 7 mld dol. w kwartalnych wydatkach, czyli jest to już mniej więcej połowa rynku współpracy.

4 firmy na topie

Liderem rynku jest Microsoft, który utrzymuje stały udział dzięki szerokiemu portfolio produktów i usług.

Cisco zajmuje drugie miejsce, ale jest pod presją Microsoftu i firm rosnących dzięki pandemii.

Najbliższym konkurentem jest Zoom, obecnie marka numer trzy, która mocno urosła w ostatnich czterech latach.

Twilio na pozycji czwartej ma obecnie tempo wzrostu znacznie przewyższające pierwszą trójkę, ponieważ dominuje na szybko rozwijającym się rynku CPaaS, gdzie osiąga już 2,5 mld dol. rocznego przychodu.

Inni główni dostawcy o wysokich wskaźnikach wzrostu to RingCentral, Nice, Five9 i Sinch.

Rynek nadal szybko rośnie
Skutki pandemii otworzyły ogromne nowe możliwości rynkowe w ramach współpracy, zwłaszcza w zakresie usług i urządzeń wideokonferencyjnych, szybko napędzając zmiany, których osiągnięcie w innym przypadku zajęłoby dekadę” – komentuje Jeremy Duke, założyciel i główny analityk Synergy Research Group. „Rynek współpracy nadal szybko się rozwija, ponieważ pojawiają się nowe technologie i usługi, które zwiększają zarówno możliwości zarządzania, jak i produktywność pracowników w biurze, zdalnych i hybrydowych”.