Wartość rynku rzeczywistości wirtualnej oraz rozszerzonej i mieszanej (VR/AR-MR) zwiększy się 11-krotnie, do 160,14 mld dol. w 2028 r. z 14,55 mld dol. w 2021 r. Są to wydatki na sprzęt i oprogramowanie. Przewidywana średnia stopa wzrostu co roku będzie solidna – blisko 41 proc. – według Frost & Sullivan.

Analitycy twierdzą, że rosnące zapotrzebowanie na „wciągające wrażenia” oraz na Metaverse generuje więcej środków na projekty rzeczywistości wirtualnej.

Prognoza zakłada, że wydatki na VR/AR-MR ostro pójdą w górę ze względu że szerszą dostępność urządzeń końcowych, popularność sprzętu mobilnego, poprawę łączności i rosnące wykorzystanie Metaverse. Także gaming będzie miał swój znaczący udział we wzroście rynku.

Kto skorzysta na wzrostowym trendzie

Wśród branż, które będą przodować w projektach, analitycy wymieniają: media i rozrywkę, przemysł i produkcję (z uwagi na rozwój Przemysłu 4.0), handel detaliczny (jako nowy sposób nawiązania kontaktu z kupującymi), ochrona zdrowia (większe możliwości leczenia), edukacja i szkolenia oraz biura, gdzie VR/AR będzie szerzej wykorzystywane do komunikacji i współpracy oraz do szkoleń.

Metaverse: szansa dla firm warta 750 mld dol.
Zdaniem Frost & Sullivan Metaverse stworzy rynkowe szanse o wartości prawie 750 mld dol. do 2030 r. Zdaniem analityków będzie połączoną siecią wirtualnych światów, która stanie się przedłużeniem gospodarki w „realu”, co umożliwi przedsiębiorcom udział w działalności gospodarczej, tak jak w świecie fizycznym.

Interoperacyjność jest cechą definiującą metaverse. Jego sukces będzie zależeć od zdolności do ujednolicenia systemów, platform i gospodarek, pod względem zachęt i korzyści związanych ze światem fizycznym, co pozostaje kluczowym wyzwaniem” – komentuje Kiran Kumar, dyrektor ds. badań ICT we Frost & Sullivan.