7,6 pkt na dziesięciostopniowej skali – na tyle oceniają polscy nauczyciele stopień cyfryzacji polskiej edukacji. Na ocenę wpływa między m.in. dostępność sprzętu IT i łącza internetowego w szkole. Nauczyciele oczekują doposażania placówek w sprzęt i oprogramowanie oraz szkoleń z ich wykorzystywania. Większość liczy na rozwiązanie problemu z dostępem do internetu – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Związku Cyfrowa Polska.

Wysoka ocena, mimo trudności ze sprzętem i internetem

Większość z badanych nauczycieli wysoko oceniła poziom ucyfrowienia szkół. Bardzo dobre noty dało 60 proc. ankietowanych (8-10 punktów w dziesięciostopniowej skali). Jednak ci z nauczycieli, którzy ocenili postęp transformacji cyfrowej niżej (5-7 punktów), najczęściej zwracali uwagę na przestarzały sprzęt w szkole, w których uczą (co czwarty z nich), a także problemy z dostępem do sprzętu komputerowego (17 proc.) i wyzwania związane z internetem (16 proc.).

W ocenie nauczycieli i dyrektorów lepszy dostęp do sprzętu mają uczniowie szkół podstawowych niż ponadpodstawowych. Na obu poziomach edukacji lepiej oceniany jest też dostęp do sprzętu i oprogramowania dla nauczycieli niż ten, jaki posiadają uczniowie.

Z czego teraz korzystają nauczyciele…

Z badania wynika, że prawie wszyscy nauczyciele wykorzystują interaktywne tablice i projektory oraz różnorodne multimedia. Dziewięciu na dziesięciu korzysta z platform e-learningowych do dostarczania materiałów edukacyjnych lub innych platform i aplikacji do prowadzenia lekcji. Połowa z nich używa platform służących do oceny pracy uczniów online.

…i czego potrzebują

Największe zapotrzebowanie nauczyciele zgłaszają na zakup licencji na specjalistyczne oprogramowanie edukacyjne (76 proc.) i szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii edukacyjnych (75 proc.).

Większość oczekuje wsparcia w zakresie proponowanych scenariuszy lekcji, które wykorzystują technologię, a także w rozwoju infrastruktury i dostępie do bibliotek cyfrowych.

Dużym zainteresowaniem cieszyłyby się warsztaty o skutecznych metodach nauczania online (59 proc.), dostępu do platform e-learningowych (58 proc.) i pomocy w adaptacji programów nauczania do środowiska online (55 proc.).

Cyfrowa transformacja oświaty powinna być traktowana jako proces strategiczny i priorytetowy. Choć jego podstawowym elementem musi być doposażenie szkół w nowoczesne rozwiązania technologiczne i zapewnienie wydajnej łączności z internetem, to równie istotna okazuje się poprawa świadomości i edukacja nauczycieli z zakresu wykorzystywania nowych technologii w procesie edukacji” – komentuje Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska.

Uczniowie muszą umieć wyszukiwać i oceniać informacje

Nauczyciele pytani o najważniejsze kompetencje cyfrowe, jakie ich zdaniem powinni pozyskać uczniowie w czasie nauki, wskazywali przede wszystkim na umiejętność efektywnego wyszukiwania informacji, ich selekcji oraz oceny (89 proc.), a także umiejętności samokształcenia i samodzielnego uczenia się (85 proc.).

W ocenie nauczycieli w szkołach podstawowych warto uczyć także obsługi komputerowych narzędzi biurowych (programów tekstowych, arkuszy kalkulacyjnych etc.).

Dzieci mają problem z obsługą narzędzi cyfrowych

Polscy uczniowie uzyskują w naszym badaniu rezultaty dalekie od satysfakcjonujących. Najgorsze wyniki obserwujemy w obsłudze cyfrowych narzędzi biurowych, co jest absolutnie niezbędne na rynku pracy i w życiu codziennym. Ten obszar wymaga naszej uwagi” – podkreśla Michał Kanownik.

Branża rekomenduje ministerstwom edukacji i cyfryzacji dalsze doposażanie szkół w nowoczesne rozwiązania IT zapewnienie wydajnego łącza internetowego, modernizację lub budowę sieci lokalnych w placówkach edukacyjnych. To zdaniem ekspertów powinno iść w parze z poprawą świadomości i edukacją nauczycieli z wykorzystywania nowych technologii w edukacji. Priorytetowym obszarem musi być także rozwój dobrych praktyk z zakresu higieny cyfrowej i cyberbezpieczeństwa.

Proces cyfryzacji edukacji powinien mieć charakter ewolucyjny, a nie rewolucyjny. Do jego procesu należy włączyć także rodziców, nauczycieli, a także samorządy, organizacje pozarządowe i biznes, w tym firmy technologiczne, które dostarczają rozwiązania dla cyfrowej edukacji” – przekonuje Michał Kanownik.

———————–

Badanie zrealizował ARC Rynek i Opinia wśród reprezentatywnej grupy 300 nauczycieli i dyrektorów szkół na potrzeby raportu „Cyfrowa Szkoła 4.0”, przygotowanego Związek Cyfrowa Polska.