IBM ogłosił powołanie w Polsce zespołu Client Engineering. To nowa inicjatywa firmy w naszej części Europy, choć już obecna na świecie. W regionie CEE powstały trzy zespoły (w Polsce, Czechach i w Rosji).

Jest to, jak określono, „multidsycyplinarny zespół szybkiego reagowania”, który według zapewnień jest w stanie realizować wszelkie projekty i wdrożenia związane z technologią IBM.

W Client Engineering Team są role biznesowe i techniczne, m.in. konsultant ds. transformacji biznesowej, designer, inżynierowie specjalizujący się w chmurze, danych, AI, specjalista od bezpieczeństwa cyfrowego i in..

Nową jednostką będzie kierować Aleksandra Kaszuba, IBM Client Engineering / CEE Security Squad Leader. Jak poinformowała, zespół już pracuje nad projektami w Polsce. W zależności od potrzeb klienta będzie rozszerzany.

Proaktywne działanie

Co istotne, w odróżnieniu od wsparcia technicznego, Client Engineering działa proaktywnie (a nie reaguje na problemy).

„To zespół zorientowany na nieodpłatne, projektowe wsparcie klientów. Będzie sprawdzać, czy działa pomysł biznesowy klienta oparty na naszej technologii, a nie czy technologia działa, a tym zajmuje się zespół wsparcia technicznego” – wyjaśniał podczas konferencji prasowej Piotr Beńke, dyrektor ds. technologii w IBM na Polskę i kraje bałtyckie.

Punktem wyjścia dla fachowców z CE jest problem biznesowy – co klient chce zrobić, aby np. rozwijać się szybciej, tworzyć nowe kanały sprzedaży itp. Nowy zespół definiuje technologie umożliwiające realizację tych celów i sprawdza, czy zadziałają tak jak trzeba (czyli rozwiążą problem, z którym ma do czynienia klient), budując zestaw podstawowych funkcjonalności, tzw. „minimal viable product”.

Zatem koncept jest oparty o szybką weryfikację problemów i realizację pomysłów, wraz z zaangażowaniem klienta, aż do wspólnej implementacji. Przy okazji IBM dzieli się doświadczeniem – następuje także transfer wiedzy do klientów.

„To może uchronić klienta przed niepotrzebnymi inwestycjami i pójściem w ślepą uliczkę. Pokazujemy, czy projekt biznesowy jest realizowalny” – mówi Piotr Beńke.

Współpraca z partnerami będzie kluczowa

Jak zapewniono, model działania Cloud Engineering Team zakłada współpracę zespołu z ekosystemem partnerskim (integratorami, dostawcami oprogramowania, resellerami)

Wątek partnerski jest krytyczny” – zapewnił Marcin Gajdziński, dyrektor generalny IBM w Polsce i krajach bałtyckich.

Jak wyjaśnił, będzie potrzebna pomoc, ekspertyza partnerów zewnętrznych, którzy z klientami mają częsty kontakt, znają ich i mogą do procesu budowania nvp wnieść wartość, wynikającą ze zrozumienia potrzeb danej organizacji.

Na świecie 8-krotny wzrost
Według informacji IBM model Client Engineering cieszy się dużym zainteresowaniem na świecie. W 2021 r. odnotowano 8 -krotny wzrost zapotrzebowania na takie usługi wobec 2020 r. (2,5 tys. aktywności).

Polski zespół specjalizuje się w cyberbezpieczeństwie

Zespoły na poszczególnych rynkach mają swoje specjalizacje. Polski team specjalizuje się w cyberbezpieczeństwie. Jeśli projekt wymaga dodatkowej wiedzy specjalistycznej, zapewniane jest wsparcie fachowców z innych rynków.

Zdaniem Aleksandry Kaszuby trudno wskazać jeden obszar technologii, w którym będzie największe zainteresowanie w kraju. Generalnie rzecz ujmując, celem zespołu Client Engineering są zagadnienia z obszaru transformacji cyfrowej.