Działy IT kulą u nogi cyfryzacji
Zamiast pomagać, blokują innowacje. Tylko 37 proc. firm ma technologie i fachowców, potrzebnych do realizacji projektów cyfrowych.
Silosy danych to nie tylko techniczny problem. Zagraża istnieniu firm – wynika z badania.
Firmy pilnie potrzebują cyfryzacji, ale wiele z nich nie ma jej z kim, ani czym przeprowadzić – wynika z badania Mulesoft, firmy należącej do Salesforce’a.
Otóż jedynie 37 proc. ankietowanych firm przyznało, że dysponuje technologiami i wykwalifikowanymi pracownikami niezbędnymi do szybkiej realizacji projektów cyfrowych. W badaniu pytano szefów działów przedsiębiorstw w dużych firmach.
Działy IT – zarządzanie zamiast rozwoju
Duże jest niezadowolenie z pracy działów IT. Aż 44 proc. twierdzi, iż działy informatyczne w ich firmach blokują innowacje.
Wynika to z tego, że szefowie IT przeznaczają więcej czasu na bieżącą obsługę systemów niż na wdrażanie innowacji – tak uważa 58 proc. respondentów.
Ten problem ma pomóc rozwiązać model samoobsługowy. Z jego pomocą dział informatyczny może wprowadzać nowe rozwiązania w całym przedsiębiorstwie tak, aby nimi zarządzać, ale ich nie blokować.
Gdy dział informatyczny zostanie uwolniony od zadań związanych z integracją i serwisowaniem, będzie mógł lepiej skupić się na innowacjach i realizowaniu kluczowych projektów – stwierdzono w raporcie.
IT musi połączyć siły z biznesem
Ponad dwie trzecie (68 proc.) respondentów uważa, że pracownicy działu IT i innych jednostek firmy powinni połączyć siły, aby wspólnie wdrażać innowacje w całym przedsiębiorstwie.
Zdecydowana większość (80 proc.) respondentów uważa, że ich przedsiębiorstwa skorzystałyby, gdyby dane i funkcje informatyczne były dostępne w formie gotowych modułów. Wówczas kierownicy działów mogliby samodzielnie tworzyć rozwiązania cyfrowe i realizować projekty.
Jakich rozwiązań najbardziej potrzebują firmy
Zdecydowana większość (82 proc.) respondentów wymaga szybkiego i łatwego dostępu do danych, systemów informatycznych i aplikacji, aby utrzymać swoją produktywność i wydajnie pracować. Dostęp do danych ma newralgiczne znacznie dla biznesów – wynika z badania.
Realia okazują się dalekie od oczekiwań – tylko 29 proc. pytanych uważa, że ich przedsiębiorstwa efektywnie łączą i wykorzystują dane z różnych źródeł w celu generowania dodatkowych korzyści biznesowych.
„W świecie opartym na technologiach cyfrowych każda branża powinna przygotować się na szybkie zmiany, a każde przedsiębiorstwo musi reagować na nowe potrzeby swoich klientów szybciej niż kiedykolwiek” ― uważa Brent Hayward, dyrektor generalny Mulesoft.
Trzeba dać pracownikom narzędzia
Dyrektor radzi firmom by wyposażyły każdego pracownika w narzędzia i uprawnienia potrzebne do integrowania danych i wykorzystania ich potencjału niezależnie od tego, gdzie się znajdują.
„Umożliwi to szybką realizację kluczowych projektów, wdrażanie innowacji na dużą skalę oraz jeszcze lepsze połączenie produktów i usług” – twierdzi szef Mulesoftu.
Trzy hamulce cyfryzacji
Pandemia zwiększyła liczbę inicjatyw cyfrowych średnio o 11-23 proc. – według raportu McKinsey.
Kiedyś strategie cyfrowe tworzono nawet na 3 lata do przodu, dziś jest to nie do pomyślenia. W szybko zmieniającym się świecie trzeba uwinąć się w kilka dni, najwyżej tygodni.
Są jednak rzeczy, które utrudniają szybką digitalizację.
● Silosy danych. Jedna trzecia (33 proc.) ankietowanych kierowników działów twierdzi, że pandemia uświadomiła brak połączeń między systemami informatycznymi, aplikacjami i danymi, który nie pozwala na efektywną realizację projektów cyfrowych.
● Brak wykwalifikowanych pracowników. Zdaniem 29 proc. respondentów niedobór fachowców od technologii cyfrowych utrudnia realizację projektów.
● Przeciążone zespoły informatyczne. Ponad połowa (51 proc.) kierowników działów przedsiębiorstw jest niezadowolona z szybkości realizowania projektów cyfrowych przez działy IT.
Problemy z integracją zagrożeniem dla firmy
Ponad połowa (54 proc.) respondentów przyznaje, że ma problemy z łączeniem różnych systemów informatycznych, aplikacji i danych. Wielu kierowników postrzega to jako zagrożenie dla przedsiębiorstw.
Zdaniem 59 proc. pytanych odseparowanie systemów, aplikacji i danych hamują rozwój biznesu. Klienci nie mają spójnej obsługi, co źle wpływa na ich doświadczenia z firmą.
Taka sytuacja wstrzymuje też automatyzację (według 60 proc. respondentów), która z drugiej strony może przyspieszyć wyjście z silosów.
W raporcie podkreślono potrzebę szerszego udostępnienia nowych możliwości i wyposażenia użytkowników biznesowych w narzędzia niezbędne do tego, aby szybko i łatwo odblokować potencjał danych, łączyć aplikacje i automatyzować procesy.
Badanie MuleSoft „State of Business and IT Innovation” zostało przeprowadzone wśród 1739 kierowników działów przedsiębiorstw, zatrudniających co najmniej 250 pracowników.
Podobne aktualności
„Jest mitem, że Salesforce jest tylko dla dużych firm”
Piotr Lempkowski z Salesforce'a w podcaście CRN Polska obala mity na temat dostawcy. Jak zapewnia, z jego systemów korzystają w Polsce nawet małe firmy, a biznes Salesforce opiera się na współpracy z partnerami. Informuje też, jakie są dla nich kryteria.