Firmy pilnie potrzebują cyfryzacji, ale wiele z nich nie ma jej z kim, ani czym przeprowadzić – wynika z badania Mulesoft, firmy należącej do Salesforce’a.

Otóż jedynie 37 proc. ankietowanych firm przyznało, że dysponuje technologiami i wykwalifikowanymi pracownikami niezbędnymi do szybkiej realizacji projektów cyfrowych. W badaniu pytano szefów działów przedsiębiorstw w dużych firmach.

Działy IT – zarządzanie zamiast rozwoju

Duże jest niezadowolenie z pracy działów IT. Aż 44 proc. twierdzi, iż działy informatyczne w ich firmach blokują innowacje.

Wynika to z tego, że szefowie IT przeznaczają więcej czasu na bieżącą obsługę systemów niż na wdrażanie innowacji – tak uważa 58 proc. respondentów.

Ten problem ma pomóc rozwiązać model samoobsługowy. Z jego pomocą dział informatyczny może wprowadzać nowe rozwiązania w całym przedsiębiorstwie tak, aby nimi zarządzać, ale ich nie blokować.

Gdy dział informatyczny zostanie uwolniony od zadań związanych z integracją i serwisowaniem, będzie mógł lepiej skupić się na innowacjach i realizowaniu kluczowych projektów – stwierdzono w raporcie.

IT musi połączyć siły z biznesem

Ponad dwie trzecie (68 proc.) respondentów uważa, że pracownicy działu IT i innych jednostek firmy powinni połączyć siły, aby wspólnie wdrażać innowacje w całym przedsiębiorstwie.

Zdecydowana większość (80 proc.) respondentów uważa, że ich przedsiębiorstwa skorzystałyby, gdyby dane i funkcje informatyczne były dostępne w formie gotowych modułów. Wówczas kierownicy działów mogliby samodzielnie tworzyć rozwiązania cyfrowe i realizować projekty.

Jakich rozwiązań najbardziej potrzebują firmy

Zdecydowana większość (82 proc.) respondentów wymaga szybkiego i łatwego dostępu do danych, systemów informatycznych i aplikacji, aby utrzymać swoją produktywność i wydajnie pracować. Dostęp do danych ma newralgiczne znacznie dla biznesów – wynika z badania.

Realia okazują się dalekie od oczekiwań – tylko 29 proc. pytanych uważa, że ich przedsiębiorstwa efektywnie łączą i wykorzystują dane z różnych źródeł w celu generowania dodatkowych korzyści biznesowych.

W świecie opartym na technologiach cyfrowych każda branża powinna przygotować się na szybkie zmiany, a każde przedsiębiorstwo musi reagować na nowe potrzeby swoich klientów szybciej niż kiedykolwiek” ― uważa Brent Hayward, dyrektor generalny Mulesoft.

Trzeba dać pracownikom narzędzia

Dyrektor radzi firmom by wyposażyły każdego pracownika w narzędzia i uprawnienia potrzebne do integrowania danych i wykorzystania ich potencjału niezależnie od tego, gdzie się znajdują.

„Umożliwi to szybką realizację kluczowych projektów, wdrażanie innowacji na dużą skalę oraz jeszcze lepsze połączenie produktów i usług” – twierdzi szef Mulesoftu.

Trzy hamulce cyfryzacji

Pandemia zwiększyła liczbę inicjatyw cyfrowych średnio o 11-23 proc. – według raportu McKinsey.

Kiedyś strategie cyfrowe tworzono nawet na 3 lata do przodu, dziś jest to nie do pomyślenia. W szybko zmieniającym się świecie trzeba uwinąć się w kilka dni, najwyżej tygodni.

Są jednak rzeczy, które utrudniają szybką digitalizację.

● Silosy danych. Jedna trzecia (33 proc.) ankietowanych kierowników działów twierdzi, że pandemia uświadomiła brak połączeń między systemami informatycznymi, aplikacjami i danymi, który nie pozwala na efektywną realizację projektów cyfrowych.

● Brak wykwalifikowanych pracowników. Zdaniem 29 proc. respondentów niedobór fachowców od technologii cyfrowych utrudnia realizację projektów.

● Przeciążone zespoły informatyczne. Ponad połowa (51 proc.) kierowników działów przedsiębiorstw jest niezadowolona z szybkości realizowania projektów cyfrowych przez działy IT.

Problemy z integracją zagrożeniem dla firmy

Ponad połowa (54 proc.) respondentów przyznaje, że ma problemy z łączeniem różnych systemów informatycznych, aplikacji i danych. Wielu kierowników postrzega to jako zagrożenie dla przedsiębiorstw.

Zdaniem 59 proc. pytanych odseparowanie systemów, aplikacji i danych hamują rozwój biznesu. Klienci nie mają spójnej obsługi, co źle wpływa na ich doświadczenia z firmą.

Taka sytuacja wstrzymuje też automatyzację (według 60 proc. respondentów), która z drugiej strony może przyspieszyć wyjście z silosów.

W raporcie podkreślono potrzebę szerszego udostępnienia nowych możliwości i wyposażenia użytkowników biznesowych w narzędzia niezbędne do tego, aby szybko i łatwo odblokować potencjał danych, łączyć aplikacje i automatyzować procesy.

Badanie MuleSoft „State of Business and IT Innovation” zostało przeprowadzone wśród 1739 kierowników działów przedsiębiorstw, zatrudniających co najmniej 250 pracowników.