Swappie, fiński start-up specjalizujący się w odnawianiu i sprzedaży iPhone’ów, debiutuje na polskim rynku. Firma działa od 2016 r. i przez ten czas kupiła, odnowiła i sprzedała – jak twierdzi – kilkaset tysięcy iPhone’ów. Jest obecna na 15 rynkach europejskich. Odnawia i sprzedaje poprzez własny e-sklep iPhone’y od 7 do 12.

Cały proces regeneracji odbywa się w centrum technologicznym Swappie w Helsinkach lub w Tallinie. Firma udziela gwarancji od 1 roku do 3 lat. Zapewnia też o wsparciu posprzedażnym.

Obecnie Swappie zatrudnia 850 osób. Dotychczas pozyskała blisko 47 mln dol. inwestycji. 

Polska ważnym rynkiem

W 2020 r. w Polsce sprzedano 8,5 mln smartfonów za ok. 9 mld zł, z czego iPhone’y odpowiadają za kwotę 2,36 mld zł. Zajmują one 1 miejsce jeśli chodzi o wartość sprzedaży, choć dopiero 4 pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy – według IDC. Jak podaje UKE, 9 na 10 Polaków ma telefon komórkowy, z czego ok. 70 proc. stanowią smartfony.

Polska stanowi 5. największy kraj, w którym działa fińska firma, po Niemczech, Francji, Włoszech i Hiszpanii.

„Polska to dla Swappie strategiczny rynek nie tylko ze względu na dobre statystyki i otwartość Polaków na technologie mobilne”– twierdzi Sami Marttinen, prezes Swappie. 

Wzrost apetytu na Apple’a

Według globalnych danych za drugą połowę 2020 r. sprzedaż smartfonów refurbished wzrosła o 4 proc. – według Counterpoint. Na plusie była również Europa.

Udział Apple’a w tym rynku wyniósł 44 proc., podczas gdy w rynku nowych smartfonów było to 13 proc. Rynek refurbished pozwala rozbudować bazę urządzeń Apple’a, ponieważ według analityków wielu nabywców odnawianych iPhone’ów kupuje po raz pierwszy tę markę. To z kolei umożliwia gigantowi zwiększanie przychodów z usług, a jest to obecnie jeden z kluczowych biznesów Apple’a (17,5 mld dol. przychodów w II kw. br., +33 proc. r/r).