W swoim I kwartale finansowym 2021, zakończonym 24 października br., sprzedaż Cisco zmniejszyła się o 9 proc. wobec analogicznego okresu ub.r., do 11,93 mld dol. Jeszcze bardziej stopniała rentowność – zysk operacyjny spadł o 28 proc., do 2,6 mld dol., a zysk netto o 26 proc., do 2,2 mld dol.

Wyniki są jednak lepsze, niż spodziewali się analitycy, jak i Cisco (zakładano spadek sprzedaży nawet o 11 proc.). Jest też dobra prognoza na II kw. finansowy – dołek na obrotach wyniesie najwyżej 2 proc., a w optymistycznym wariancie 0 proc.

Wielkie możliwości związane z cyfryzacją

CEO Chuck Robbins z optymizmem patrzy w przyszłość. Uważa, że przed dostawcą są „wielkie możliwości, ponieważ każda firma w każdej branży przyspiesza do strategii cyfrowej”. Odnotowuje poprawę w sektorze przedsiębiorstw. Spadek zamówień w I kw. wyniósł -8 proc. r/r wobec -23 proc. w IV kw. zakończonym w lipcu br. To spora zmiana danych jak i nastawienia – kilka miesięcy temu Chuck Robbins mówił o niepokoju, w związku ze wstrzymywaniem zakupów przez firmy, zwłaszcza MŚP.

Strategia czasu pandemii
Szef korporacji wyjaśnia, że w związku z przejściem firm na hybrydowe modele pracy Cisco koncentruje się na dostarczaniu „spójnych doświadczeń”, czyli kompleksowych rozwiązań od łączności przez współpracę po bezpieczeństwo, dostosowanych do różnych sposobów pracy (zdalnej, biurowej).

Nadal celem więcej usług i subskrypcji

CEO zapewnia również, że w minionych kwartałach Cisco z powodzeniem dostosowało się do nowych wymagań, wprowadzając niezbędne zmiany.

W sierpniu br. Cisco ogłosiło plan restrukturyzacji, który ma ograniczyć koszty o 1 mld dol. Zapowiedziało również koncentrację na usługowym modelu sprzedaży oraz wzrost inwestycji w R&D i koncentrację m.in. na bezpieczeństwie w chmurze, SD-WAN, 5G, Wi-Fi 6, automatyzacji, AI.

Od kilku już lat trwa również transformacja lidera rynku infrastruktury sieciowej w dostawcę oprogramowania i usług oraz większego udziału abonamentów w sprzedaży. Subskrypcje zapewniają już 78 proc. przychodów Cisco z oprogramowania. Mimo spadku obrotów całej korporacji, wpływy z usług wzrosły o 2 proc. W segmencie bezpieczeństwa wzrost wyniósł 6 proc.

Wynik w I kw. pociągnął w dół natomiast segment infrastrukturalny z routerami i switchami (-16 proc.), który nadal generuje ponad połowę sprzedaży Cisco (6,34 mld dol. w I kw.), ponieważ w czasie pandemii mniej było zamówień w centrach danych jak i sieciach kampusowych.