Asbis w I połowie 2021 zwiększył sprzedaż na polskim rynku o 14 proc. r/r, do 35,75 mln dol. (ok. 135 mln zł).

Wynika z tego, że w porównaniu z I kw. 2021 r. (22,43 mln dol.), przychody w II kw. 2021 r. okazały się niższe (13,32 mln dol., ok. 50 mln zł).

Dystrybutor spodziewa się jednak kontynuacji trendu wzrostowego na naszym rynku w drugiej połowie 2021 r.

„Przewidujemy, że sprzedaż w Polsce nadal będzie rosła” – mówił Costas Tziamalis, członek rady dyrektorów Asbis Enterprises, na konferencji wynikowej. Ze względu na optymistyczne przewidywania dystrybutor rozbudowuje lokalny zespół. W tym roku powiększono magazyn i otwarto nowe biuro Asbisu w Warszawie.

„Mamy w planach bardzo dobre projekty. Widzimy duży poziom popytu, poszerzamy zespół w Polsce. Mamy powody by patrzeć optymistycznie w przyszłość” – zapewnił dyrektor.

Costas Tziamalis ocenia, że nasz kraj pozostanie wśród 10 największych rynków międzynarodowego dystrybutora pod względem wielkości sprzedaży.

W regionie CEE wzrost przychodów wyniósł 59 proc. r/r, głównie dzięki Słowacji i Czechom.

Wzmocnienie zamiast ekspansji

Obecnie Asbis ma spółki w 27 krajach. Zatrudnia ponad 2 tys. pracowników.

„W przyszłym roku nie planujemy ekspansji na nowe rynku. Zamierzamy wzmocnić działalność i zespoły w innych krajach, podobnie jak w Polsce” – mówił Costas Tziamalis.

Struktura przychodów – Top 10 krajów w I pół. 2021 r. oraz I pół. 2020 r. (w tys. dol.)

 
I poł. 2021 r.I poł. 2020 r.
1.Rosja238 753Rosja166 176
2.Ukraina191 001Ukraina123 106
3.Kazachstan162 447Kazachstan76 927
4.Zjednoczone Emiraty Arabskie106 857Słowacja75 467
5.Słowacja87 210Zjednoczone Emiraty Arabskie65 375
6.Białoruś79 061Białoruś59 396
7.Czechy50 709Czechy33 630
8.Holandia48 273Polska31 314
9.Polska35 750Holandia29 153
10.Rumunia30 601Rumunia25 368
 W sumie1 413 476W sumie880 945

Rekordowa marża

W II kw. br. globalnie dystrybutor osiągnął rekordową marżę: 6,94 proc. wobec 5,76 proc. przed rokiem, przy przychodach wyższych o 79 proc., 680 mln dol. Zysk netto wzrósł 6-krotnie, do 15 mln dol.

Był to najlepszy drugi kwartał w historii spółki. Wzrost sprzedaży nastąpił niemal wszystkich głównych liniach produktowych.

„Poziom marży zysku brutto zaskoczył nas, bo mamy do czynienia z trudnościami w dostawach, zwłaszcza jeśli chodzi o dyski i karty graficzne” – przyznał dyrektor.

Jak wyjaśnia, w minionym kwartale nastąpił boom w zastosowaniach HDD, zwłaszcza w takich krajach jak Chiny.

„Przypuszczamy, że marża nie utrzyma się na tak rekordowym poziomie, ale tak jak oczekiwaliśmy, powinna pozostać powyżej 6 proc.” – ocenia dyrektor.

Wyniki finansowe grupy Asbis w II kwartale oraz I półroczu lat 2021 i 2020 (mln dol.)

II kw. 2021 r.II kw. 2020 r.ZmianaI pół. 2021 r.I pół. 2020 r.Zmiana
Przychody680,1380,4+79%1 413,5880,9+60%
Zysk brutto47,221,9+115%94,447,3+99%
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT)22,65,4+314%45,511,8+285%
Zysk netto po opodatkowaniu przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej15,02,5+509%30,24,7+540%

Lepiej z dostępnością

Jak zapewnił dyrektor, w tym półroczu poprawia się dostępność produktów. W II kw. br. niedobory dotyczyły HDD, SSD, kart graficznych. „Sytuacja się poprawiła, ale nie wróciła do normalności” – mówił Tziamalis.

Jak zaznaczył, Asbis ma bezpośredni dostęp do największych producentów, więc nie odczuwa tak mocno braków jak szeroki rynek.

Poinformował, że firma zwiększyła poziom zapasów w II kw. br., aby zgromadzić towar potrzebny na czas większej sprzedaży w II poł. roku.

„Dostępność udało nam się dość dobrze zabezpieczyć mimo niedoborów, stąd poziom zapasów na koniec czerwca był wyższy, ale będzie spadać, bo będzie rosnąć sprzedaż, co już zaobserwowaliśmy w lipcu i sierpniu” – twierdził przedstawiciel dystrybutora.

Koszty rosną wolniej niż zyski

Niższy wzrost kosztów operacyjnych niż zysku brutto (+115 proc.), pozwoliło osiągnąć wzrost zysku netto. Udział kosztów operacyjnych w przychodach spadł.

Według zapowiedzi na kolejne kwartały głównym biznesem pozostanie tradycyjna dystrybucja. Grupa zamierza skoncentrować się również na obsłudze dużych projektów biznesowych, rozwoju VAD, ESD (elektronicznej dystrybucji oprogramowania) oraz, jak to określono, powtórzeniu sukcesów z centrami danych. Asbis nadal stawia również na marki własne (w przyszłym roku pojawią się nowe produkty) i współpracę z Apple’m.

Nie ma oznak spowolnienia

„W 2022 r. spodziewamy się kontynuacji wzrostu, niezależnie od tego, czy będzie pandemia” – mówił Costas Tziamalis.

„Jesteśmy pewni przyszłości i do dnia publikacji raportu finansowego nie zaobserwowaliśmy oznak spowolnienia” – twierdzi Sergiej Kostevitch, dyrektor generalny i przewodniczący rady dyrektorów Asbis Enterprises.