ALSO Holding podsumował 2017 r. Zarówno przychody, jak i zysk netto, zwiększyły się 11 proc., osiągając odpowiednio 8,9 mld euro oraz 92,5 mln euro. Tym samym dystrybutor zbliżył się do celu finansowego, jaki miał osiągnąć w średnioterminowej perspektywie (9 do 12 mld euro rocznych obrotów).

Zysk przed opodatkowaniem wzrósł o 9 proc., a EBIDTA o blisko 8 proc., do 157,3 mln euro.

Według szefa ALSO, Gustavo Möller-Hergta, wynik przekroczył oczekiwania. Firma wyznaczyła, nowy, bardziej ambitny cel finansowy w średnim terminie: 10 – 14 mld euro rocznych przychodów oraz marża EBIDTA na poziomie 2,1 – 2,6 proc.

 

Lepszy wynik dzięki Polsce

W segmencie Europy Północnej i Wschodniej, w którym Polska jest największym krajem (obszar ten obejmuje ponadto Belgię, Holandię, Danię, Estonię, Łotwę, Litwę, Finlandię, Norwegię, Szwecję i Słowenię) obroty zwiększyły się w 2017 r. o ponad 16 proc., do prawie 3,9 mld euro. Zysk przed opodatkowaniem wzrósł o 49 proc., do 34,6 mln euro. "Do wyniku szczególnie przyczyniła się poprawa w Polsce" – informuje dystrybutor.

Niedawno ALSO poinformowało, że z dniem 1 marca br. odchodzi wiceprezes odpowiedzialny za segment "Nord-/Osteuropa", a szefowie krajowi, m.in. w Polsce, będą podlegać bezpośrednio CEO holdingu.

Największe obroty grupy generuje biznes transakcyjny. W jego przypadku odnotowano blisko 12-procentowy wzrost sprzedaży, do ponad 6,9 mld euro. Segment obejmujący rozwiązania urósł o prawie 6 proc., do 1,5 mld euro. Biznes w modelu usługowym (as-a-service) poprawił się o ponad 35 proc., do 325 mln euro, ale nadal generuje niewielką część sprzedaży międzynarodowego dystrybutora (niecałe 4 proc.).

ALSO zapewnia, że wszystkie 15 krajów, w których działa holding, zakończyły miniony rok wzmocnione.

Firma kontynuuje transformację w dostawcę usług end-to-end.

 

Rozwojowe biznesy

Firma informuje, że w 2017 r. pracowała nad obszarami rozwoju, takimi jak "rozwiązania jako usługa", "logistyka jako usługa" (podpisano kolejne kontrakty z detalistami i producentami). Zapewnia również o postępach w obszarze biznesu konsumpcyjnego. W biznesie "IT jako usługa" ma 1,3 mln abonentów i zamierza go rozbudować.

Liczbę producentów zwiększono w ub.r. z ponad 500 do 525, a produktów ze 188 tys. do 250 tys. Zbudowano m.in. ofertę w takich nowych kategoriach jak druk 3D, usługi zarządzania drukiem, Internet rzeczy i bezpieczeństwo. W modelu usługowym dodano prawie 40 dostawców, którzy zaoferowali ponad 200 nowych usług za pośrednictwem ALSO.

W przypadku klientów koncentrowano się na zwiększeniu udziału w zakupach określonych produktów. Np. sprzedaż do MŚP wzrosła o 5,9 proc.

ALSO informuje także o optymalizacji struktury i procesów oraz zakończeniu wdrożenia systemu SAP.

 

Firma stawia na rozwiązania i usługi

Obok głównego celu finansowego do osiągnięcia w średnim terminie ALSO określiło plany dotyczące poszczególnych segmentów. Otóż udział rozwiązań w przychodach ma wzrosnąć do ok. 30 proc. (wobec 18 proc. w 2017 r.). Biznes usługowy ma generować ok. 10 proc. przychodów (wobec niecałych 4 proc. w 2017 r.). Przejmując nowe firmy dystrybutor będzie poszukiwał specjalistów od rozwiązań i dostawców usług.

W obszarze "as-a-service" ALSO kładzie nacisk na rozwój takich modeli biznesowych jak platforma, infrastruktura, miejsce pracy i oprogramowanie jako usługa.

W tradycyjnej dystrybucji holding zamierza zoptymalizować strukturę dostawców i klientów, kategorie produktów i zautomatyzowane procesy. Wraz z udoskonalaniem modelu biznesowego, powinno to prowadzić do zwiększenia siły nabywczej firmy.

ALSO liczy na nowe możliwości biznesowe dzięki przetasowaniom wśród konkurentów. Przewiduje, że całkowity wzrost sprzedaży przekroczy przewidywany przez analityków wzrost rynku o 1,5 proc., a zysk grupy poprawi się w większej skali niż obroty.